Pean siin otsesemalt silmas sotsiaal- ja humanitaarteadusi, mille viimase paari aastakümne tormiline areng pakub uusi «tööriistu» üha keerulisemaks muutuva ühiskonna toimimise mõistmiseks. Uute teadmiste puudumine otsustajate ja/või nõuandjate tasemel paistab igal juhul Eesti riigi valitsemisel juba praegu selgelt silma.
Sellega seoses tahaksin tähelepanu juhtida aprillis jõustuvale «Avaliku teenistuse seadusele». Siin on kirjeldatud ametnikku, kes EVs «teostab avalikku võimu». Loetletud on üheksa ülesannet, mis mu meelest kõik esitavad suure väljakutse ametniku teadmistele (nt «riigikogu, vabariigi presidendi, riigikontrolli, õiguskantsleri ja kohtute põhiülesannete täitmiseks vajalike otsuste tegemine, nende sisuline ettevalmistamine või rakendamine» ja «vabariigi valitsuse, kohaliku omavalitsuse üksuse volikogu, valla- või linnavalitsuse ja ametiasutuse pädevuses olevate poliitikat kujundavate otsuste sisuline ettevalmistamine või rakendamine»).
Samas on seaduse § 14 kirjas, et ametnikuna võib teenistusse võtta «vähemalt keskharidusega inimese». Tõsi, redaktsioonis leidub ka märge, et nõuded ametniku «haridusele, töökogemusele ja võõrkeelte oskusele» paneb paika vabariigi valitsus oma määrusega.
Jääb üle vaid loota, et too määrus siis millalgi ka tuleb, ning et selle koostajad lähtuvad ametnike kompetentsi sõnastamisel ikka talle pandud ülesannete sisust. Praeguse «vähemalt keskharidusega» kohta saab vaid õhata «Tule, jumal, appi!». Meie kõigi jaoks olulisi otsuseid tegeval ametnikul peaks siiski olema vähemalt magistrikraad (või sellele vastav kraad), kuid määruses võiks olla ka märge kohale valimisel ja töö tasustamisel lisapunkti andva doktorikraadi kohta. Oleks ju üsna loomulik, et maksumaksja poolt kallilt kinnimakstav filosoofiadoktor on teretulnud oma teadmisi rakendama ka riigivalitsemise taseme tõstmise huvides.