Kui midagi on pildilt puudu, siis seda seal pole, kui tulemused on mingis aspektis süstemaatiliselt oodatust madalamad, siis on nii. Kuid see oleks alles esimene samm tõe mõistmisel, ja mis kõige tähtsam – ravimi leidmisel. Just siin on lävenditega mängimine hakanud peegelkaamerast tegema kõverpeegel-kaamerat – eredaim näide oleks kahe raskusastmega ja 50-punktise lävendiga matemaatikaeksam, mis muudaks keeruliseks nii ülikoolide, matemaatikaõpetajate kui ka riigi elu.
Üsna selgelt tähendaks viiekümne punkti rakendamine eksamite märkimisväärset lihtsustamist. Kahekümne punkti juurde jäämist saab põhjendada kas või sellega, et oleme 12 aastat, terve keskharidustsükli jooksul sellega juba harjunud. Kolmas võimalus on võtta korraks hoog maha ja vaadata tõtt riigieksamite lätetega – mida me neist siis ikkagi tahame. Rohkem või vähem neutraalsest mõõdikust valikmehhanismi tegemine on muutnud joonlaua tähtsamaks tegelikest õpieesmärkidest ning oskustest-teadmistest. Kas seda tahtsimegi?
Kas selle sooritamise peamine eesmärk peaks olema lihtsustada kõrgkooli astumist? Siis kerkib küsimus, miks üldse peaksid eksami tegema noored, kes ei soovi ülikooli minna.
Sugugi mitte kõige vähem tähtsana peame teadvustama küsimuse, mida ja kuidas me riigieksamitega mõõdame. Me vaatame praegu vaid tulemusi, mis ei näita tegelikku lisandväärtust, mida üks või teine gümnaasium – kes ei pruugi olla kurikuulsate pingeridade esikümnes – oma lastele on andnud. Üsna tõenäoline on, et mõni «arvuliselt» keskpärane gümnaasium on suutnud arendada oma noori tunduvalt rohkem kui kõigile teada-tuntud koolid. Et kooli ja õpetajate tegelikku tööd selle kolme aasta sees hinnata, peame suutma arvesse võtta mitmeid muid olulisi näitajaid.
Koolis ei õpita eksamiks, vaid eluks. Riigieksamite valiku vähendamine lähtuski eesmärgist vabastada paljud ained punktidele õppimise koormast, võimaldada õpetajatel rakendada oma teadmisi ja loovust.
Seega pole küsimus selles, kas üks, kaks- või viiskümmend punkti, kas raskem või kergem eksam. Teadvustame, mis on tegelikult tehtud ja plaanitud otsuste mõju, ning otsustame, mida me eksamilt tahame.