Veel – kui programmi «Noored kooli» esindajad soovitasid õpetajaameti ümberkorraldamise töörühmas pikendada õpetaja töönädalat 40 tunnini, et kogu töö normi piiresse vabamalt ära mahuks, olid töörühmas osalenud õpetajate esindajad ettepanekule kindlalt vastu.
Kas õpetaja töökoormusega on nagu elektri hinnaga – kõrge küll, kuid mitte veel nii kõrge, et paneks lisaks kurtmisele ka midagi konstruktiivset ette võtma?
Õpetaja tööpäeva tuleks pildistada
Ilmselt tuleb meil jääda õpetaja töökoormuse hindamisel siiski ettevaatlikuks. Ei saa ju teha põhjapanevaid järeldusi ainult nelja kooli andmete põhjal, seda enam, et koolid valisime suvaliselt. Samas ei saa me enam päris kriitikavabalt võtta ka neid küsitlusi, mida õpetajad enda kohta ise on teinud. Näiteks haridustöötajate ja õpetajate liidu küsitlused on andnud õpetaja üldtööajaks nädalas üle 50 tunni. Kui õpetaja ennast ise hindab, tuleb paratamatult sisse nn inimlik eksimus – nähakse ennast suurema kannatajana, kui tegelikult ollakse.
Me saame õpetaja töökoormusest objektiivse pildi alles siis, kui kasutame õpetaja koormuse selgitamiseks kõigile reeglitele vastavat tööpäeva pildistust. Seda peab tegema kooliväline spetsialist, käies õpetajal 24/7 kannul, pannes kirja kõik, mida õpetaja teeb. Pärast seda saab õpetajaameti töörühm enesekindlamalt asjaga edasi minna.
Maaõpetaja nädalakoormus kolme kooli andmetel
Õpetaja keskmine ainetundide arv nädalas 19,9. Seejuures kulub õpetajal nädalas tundide ettevalmistamisele 8,3 tundi, õppematerjalide tegemisele 1,3 tundi, nõrgemate õpilaste järeleaitamisele 1,3 tundi, klassijuhatajatööle 2,4 tundi, huviringi juhendamisele 1,1 tundi, ürituste korraldamisele 1,2 tundi.
Kui õpetaja üldtööaeg ei tohi olla üle 35 tunni, saaks kolme küsitletud maakooli õpetajad anda pärast tunniväliste ülesannete täitmist keskmiselt 18,3 ainetundi nädalas. Mäetaguse põhikoolis on nii kaugele juba jõutud.