Nils Niitra: praakmaanteeamet

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nils Niitra
Nils Niitra Foto: Sille Annuk / Tartu Postimees

Tartumaal Vara külas elav kuldsete kätega metallitöömees Kalle on muidu üsna sõnakas, aga ülemöödunud aasta kevadel ei osanud temagi miskit öelda. Kalle osutas oma võimsa kämblaga küla läbiva poolekilomeetrise teelõigu poole ja pakkus, et sina, Nils, oled ajakirjanik, uuri, mis see on. Alles eelneval suvel valminud uues teekattes jahtis üks sügav löökauk teist, neid oli poole kilomeetri kohta kümneid, kui mitte sadu.

Kohalik väike teejupp, mõtlesin, ja jäin ootama, kas maanteeamet jätkab tööde tellimist samas vaimus ja samasuguse tulemusega. Ülemöödunud aasta sügisel remonditi Vara külast 20 kilomeetri kaugusel Alatskivil endist veskitammi ja rajati ka jalakäijate sild, sedagi maanteeameti ehk maksumaksja kulul. Mõni kuu hiljem ehk eelmise aasta veebruaris kukkus sild lihtsalt kokku.

Alatskivi sild pärast valmimist 2013. aasta novembris (vasak) ja selle jäänused 2014. aasta detsembris. Fotod: Margus Ansu, Kristjan Teedema
Alatskivi sild pärast valmimist 2013. aasta novembris (vasak) ja selle jäänused 2014. aasta detsembris. Fotod: Margus Ansu, Kristjan Teedema Foto: Pm

Ent see ei ole veel kõik: mullu suvel pinnati sellesama Vara küla ja Alatskivi aleviku vahele jääv 3,5-kilomeetrine teelõik ja juba sügisel hakkas autorataste vahelt lendama lahtine killustik, mis lõi puruks terve hulga autode esiklaasid. Ja see ei ole sugugi esimene ebaõnnestunud pindamine Tartu maakonnas. Nüüd on osa teest killustikust lihtsalt paljas.

Kas maanteeamet on lasknud töö tegijail vead parandada ehk panna Varale uue asfaltkatte, ehitada Alatskivile uue silla ning lasknud teelõigu uuesti pinnata? Ei ole. Mitte midagi pole sündinud peale selle, et tänavugi suvel lapiti Vara külas koletuid löökauke. Alatskivil pole poolteist aastat hiljem uut silda.

Niisiis on maanteeamet suutnud paarikümne kilomeetri sisse mahutada kolm ränka viga, mida pole seni suvatsetud parandada. Pean nüüd Kallele pettumuse valmistama ja teatama, et ei pea vajalikuks uurida, mis see on. Vestlused vallavanematega räägivad küll sellest, kuidas ehitaja süüdistab projekteerijat ja vastupidi. Aga minule on kõik niigi selge: maanteeamet ei suuda oma hangetel tagada, et tee-ehitusfirmad ja/või projekteerijad ja/või järelevalvajad teeksid oma tööd korralikult ning vastutaksid tehtu eest.

Minu ja teiste maksumaksjate ees vastutab aga omakorda maanteeamet ja sealt edasi majandus- ja kommunikatsiooniministeerium. Vara ja Alatskivi valla elanikud on riigi peale tõsiselt tigedad. Pahased on ka vallavanemad, aga sellest pole seni mingit tolku.

Aga miks maanteeamet ikkagi ei suuda? Põhjuseks saab olla kas laiskus või lohakus, võibolla isegi kuritahtlik lohakus. Miks mitte ka soojad suhted tee-ehitusfirmade ja maanteeameti ametnike vahel? Võibolla ei tahetagi korralikke lepinguid ja asjalikke partnereid? Ehk ei peagi ehitusfirmad ja/või projekteerijad vajalikuks oma tööd korralikult teha? Tegelikult on olemas üks laialt tuntud, k-tähega algav ja rohkem kui kümnest tähest koosnev sõna – kas seda võiks ehk samuti kasutada toimuva iseloomustamiseks?

Selmet korrigeerida vanad vead, ehitab riik Tartu serva keset põlde ohjeldamatult ringristmikke, mis maksavad palju ja kust suunduvad paremale ja/või vasakule hüpoteetilised teed, mida veel ei ole. Mina ei tea, kas ka tulevad.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles