Südikas kursimuutja

Kadri Hansalu
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aivo Adamson
Aivo Adamson Foto: Andrus Peegel

Maanteeameti juhtivtöötajad võrdlevad oma organisatsiooni suure laevaga, mille ümber pööramine võtabki kaua aega. Kursimuutust alustas Swedbankis IT-juhina töötanud Aivo Adamson maanteeameti peadirektoriks astudes kaks aastat tagasi ning just 2014. aasta on tema enda arvates osutunud ameti jaoks murranguliseks.

Kolmapäevase «Pealtnägija» kaudu avalikkuse ette jõudnud paljastused Eesti suurimate tee-ehitusprojektide praagist vapustasid nii asjaosalisi kui ka avalikkust. Igapäevaseks saanud jutud Eesti teede kehvast ehituskvaliteedist said maanteeameti enda tellitud uuringutega laboris tõestatud.

Ehk isegi kõige rohkem üllatas avalikkust Adamsoni otsus võtta olukorra eest vastutus ameti enda peale. «Maanteeamet tellijana peab kodu korda saama,» ütles ta.

Kui Adamson asus maanteeameti peadirektoriks, muutus organisatsioonis peaaegu kõik. Pika ajalooga riigiasutusse, mis oli suletud ja kus reforme välditi nagu tuld, tuli energiline pankur, kes pööras bürokraadi elu naljaks.

«Tulge ometi oma urust välja! Vaadake, mis mujal organisatsioonides ja maailmas toimub,» veenis Adamson oma uusi alluvaid. Tema ideed tundusid aastaid riigisüsteemis töötanud ametnikele niivõrd pöörased, et esialgu ei usutudki, et sellised asjad Eesti riigis üldse võimalikud on.

Ta oli veendunud, et ka riigiasutuses saab asju ajada erasektoris igapäevaste reeglite järgi ja vastutustundlikult. Adamson võttis aega ja kompas inimeste piire, et teada saada, kes on valmis temaga kaasa tulema ja kellele tuleb leida uued väljakutsed.

Uus juht vahetas välja suure osa meeskonnast, kuid tegi seda hoolega ning leidis paljudele inimestele organisatsioonis lihtsalt teise rolli ehk asetas masskoondamise asemel malendid laual ümber. Tema juhtimiskreedo on «õiged inimesed õigetel kohtadel».

Adamsoni alluvad kirjeldavad teda kui hoolivat juhti, kes on nende jaoks alati olemas, olgu see siis öösel või päeval.

Mehe fänniklubi on kahe aastaga kasvanud üüratuks ja midagi kriitilist ei suudeta tema kohta öelda ka parima tahtmise juures. Karismaatiline käimatõmbaja, avatud, supermees, aus, korrektne, hooliv, pragmaatiline – need on vaid mõned sõnad, mida tema kirjeldamiseks kasutatakse.

Adamson ise ütleb, et tema jaoks on innustavaks jõuks eesmärk muuta maanteeameti teenused tarbijatele sama lihtsaks ja sõbralikuks nagu erasektoris. «Eriti huvitav on mõttekäik mu peas, et kas teenuseid, mille riik on seadustega kohustuslikuks tehtud, on võimalik korraldada nii, et inimesed ei tunnekski, et nad neid vajavad.» Adamsoni kannustavad tulemused, mis muudavad midagi meie kõigi elus.

Tee-ehitusega seonduvatest trikitamistest oli Adamson kuulnud algusest peale, kuid kuna kõik ehitajad ütlesid talle kaks aastat tagasi, et kõigepealt peaks maanteeamet hakkama neid võrdselt kohtlema, leidis ta, et kõigepealt tulebki oma maja korda teha. Pärast ehitusega seotud probleemidesse kaevumist leidis Adamson, et maanteeameti töötajad on ise liiga pehmed olnud ja ehitajatele liiga palju erandeid lubanud.

11 teed puuriti lahti ja välja taheti juurida põhjused, selle asemel et jäädagi likvideerima tagajärgi. Ehitajatega asutakse pärast tulemuste lõplikku avaldamist läbi rääkima, kuidas asjaga edasi minna, kuna teedele kehtivad garantiiajad.

«Kevadel ette võetud käik annab meile võimaluse anda tulevikus ehitajatele signaal, et ei ole mõtet trikitada. Parem teha kohe kvaliteetselt, las ta olla natuke kallim, aga saame ka pikemalt vastu pidavad teed,» võttis Adamson kokku. «Meie selgroog enam ei murdu, see on selge.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles