Kus, küsin ma sellelt «kantslerilt», tahaksite teie meeleldi põrandalt süüa?
Vastust võin ma ootama jäädagi, sest ka proua «kantsler» teab: Saksa maapind on saastatud suurkapitali mürgiga, internatsionaalse rahaaristokraatidaga!
Saksa põrand on täis prahti, saksa lapsel on vaja kõrget tooli, selleks et istudes terveks jääda.»
Jah, kogu see raamat on paras absurdihuumor, milles peitub tilgake (või rohkem?) tõtt. Autor selgitas usutluses BBC-le, et maalis Hitlerit sellisena, nagu tänapäeva Saksamaa peaks teda võtma: «Hitler ei olnud koletis ega kloun. Kuus kümnendit oleme rääkinud, et ta oli läbinisti halb inimene ja seega pole ta iial teinud midagi mõistlikku. Aga ta valiti riigi etteotsa, ja rahvas ei vali idioote. Tänapäeval ollakse veendunud: Hitler ei suutnud selgelt mõelda ja tema tegevuses puudus loogika. Minu raamat üllatab, sest Hitler on väga loogiline, tema kõnedes on selge sõnum. Jääb üle temaga nõustuda või mitte.»
Raamatu populaarsus – Saksamaal on kaubaks läinud pool miljonit eksemplari, teost on tõlgitud 28 keelde – paneb paljud, muide, muretsema. Kardetakse, et piir absurdse satiiri ja Hitleri humaniseerimise, tema sümpaatseks muutumise vahel on ääretult õhuke.
Ja veel. Raamat avanud sakslaste silmad ning on põhjustanud debati. Ajaloolane Rudolph Herzog selgitas Briti meedias: «Esimene reaktsioon pärast sõda: Hitler oli deemon. Sakslased võtsid seisukoha, et ta oli hüpnotisöör, meid hüpnotiseeriti ja me pole seega kogu juhtunu eest vastutavad. Ent seda raskem on vastata küsimusele: kuidas sai juhtuda nii, et terve riik järgnes mingile klounile, tsirkuseartistile, ja põhjustas üleilmse katastroofi?»
Niisiis, mõtlemisainet raamatut lugedes jätkub. Kuid ühes tuleb Hitleriga nõustuda – nutividinad ja muu säärane kraam on saatanast. Tuleviku Saksamaad kavandades pidas Hitler esmatähtsaks rahvalt konfiskeerida kõiksugu taskutelefonid ja iPadid. Ja anda need alamrahvale, kes kõige selle nutindusega end peagi välja suretab.