Seni viimases romaanis «Lendav hollandlanna» jätkab salapärane ja analüütilisele kirjandusteadusele endiselt tabamatuks jääv sõnameister varasemast loomingust tuttava avarilma dimensioonide laiendamist ja semantilist liitmist, lõimides nõnda kokku varasematest fiktsioonidest tuttavaid maastikke, tegelaskujusid ja elufilosoofiat, täiendades nimetatud ainest üha uute tähenduste, veidrate kujundite, mütoloogiliste allusioonide, pööraselt julgete fantaasia- ja sõnamängude ning jätkuvalt kriitilise tegelikkusekõnetusega.
Baturin kui erinevatele eksootilistele paikkondadele meisterlikult iseloomulikku välja toov poeetiline kirjeldaja kaldub tellurismi ja läheneb seega maagilisele realismile, kuid mitte ainult. Ühekäelise mehe, ofiolaatriapreester Marabi, timukast kirikuõpetaja ja tegelaste teisikute kui romaanist romaani liikuvate avarilma põlisasukatete taasilmumine vaadeldavagi romaani lehekülgedel on oma korduvuses oneroidne, unenäoline ja sürrealistlik elamus, mis veel kaua pärast teose käest panemist lugeja alateadvust painab.
Vaadeldavat romaani võiks (paljude muude võimaluste kõrval) vaadelda ka kui allusiivset viidet muistsele eeposele «Odüsseia». Peategelane Parnassose Nikodemos näeb merel salapärast ja võrgutavat laeva, jätab naise ja lapse maha ning sukeldub kutsuvasse teadmatusse. Just nii nagu lugeja raamatu järele, haarab Nikodemos võimalusest vahetada tegelikkus võimalikkusega. Järgnev sündmustik, pigem kulgemine kui reis, pillutab protagonisti lõputute merede ja mandrite, aegruumide ning armastuse erinevate vormide vahel just nii, nagu sellest Odüsseuse eksirännakutele kaasa elades pajatas kord Homeros.
Unenäoline rännak, millesse on lõimitud episoode tegelaste (või pigem peategelastega sarnanevate kõrvaltegelaste) varasematest kokkupuudetest ja arengutest, viivad lugeja järgemööda kõikidesse paikadesse, milles Baturinit lugenu avarilma erinevaid avaldusvorme ära võib tunda. Selles raamatus kohtuvad kõrb ja ookean, taiga ja vihmametsad kui ühte, hoomamatult suurde avarilma kuuluvad metafüüsilised paigad. Avarilma lahutamatuteks osadeks saavad siinkohal ka ooperiteater ja vangla.