Riigieelarvest rahastatav EKK ongi selleks loodud – loomulikult mitte ainus ega ainuvõimalik – formaat, platvorm ja keskkond, kus seesugused kokkulepped ja kompromissid saavad võimalikuks.
Näen just vabakonna, huvigruppide, teadlaste, ettevõtlusorganisatsioonide, ametiühingute ja riigivõimu kokkutoomises edaspidi EKK põhitööd lisaks regulaarse Eesti inimarengu aruande kirjastamisele ja teistele ettevõtmistele.
Kindlasti ei tule muretseda selle pärast, et asju, milles kokku leppida, on vähe. Usalduskriisist räsitud Euroopa on jõudmas veendumusele, et Teise maailmasõja järel tarbimise pidevale kasvule ja näiliselt piiramatutele laenuvõimalustele üles ehitatud heaolumudel nõuab radikaalseid ümberkorraldusi.
Eesti peab kõige selle kõrval arvestama paratamatute tõsiasjadega, et meie rahvastik vananeb, kahaneb ja koondub suurematesse linnadesse ja asulatesse. See seab me valikutele piirid ja dikteerib kokkulepete sisu, ent loob ka võimaluse mõelda välja uusi ja praegustega võrreldes hoopis ratsionaalsemaid elukorralduse viise.
Iga valearvestus ühiskonna tulevikku puudutavates otsustes läheb Eestile nii otseses kui kaudses tähenduses üha kallimaks maksma. Tark oleks neid vigu vältida, teha kohe õigesti ja võimalusel nii, et säästetaks ühist raha ja üksteise närve.
Olari Koppel on alates 1. juulist Eesti Koostöö Kogu juhataja
3 mõtet
• Suured kokkulepped on ühiskonnas põhimõtteliselt võimalikud (põhiseadus), ent need ei peaks vähemasti rahuajal pürgima mingiks lisatasandiks parlamentaarse demokraatia kohale (ühiskondlik lepe).
• Kompromissikoht on kokkulepete käsitlemine poliitilise protsessi ühe sisendina ning siin astuvadki arenenud demokraatiates lavale kodanikuühendused.
• Eesti peab arvestama paratamatute tõsiasjadega, mis seavad valikutele piirid ja dikteerivad kokkulepete sisu, ent loovad ka võimaluse mõelda välja uusi ja praegustega võrreldes hoopis ratsionaalsemaid elukorralduse viise.