Kadrian Jaagund: võlgadealane teadlikkus aitab turgutada majanduskasvu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tühi rahakott.
Tühi rahakott. Foto: Arno Saar / Õhtuleht

Lindorff Eesti juht Kadrian Jaagund leiab võlgnikest ja võlgnevuste trendide uuringust rääkides, et teadlikkus suurendab nii igaühe enda rahulolu kui turgutab majanduskasvu.

Üldiselt pole ilus teise inimese rahakotti vaadata. Aga eks me oleme ise krediitkaardiga lehvitanud, eriti siis, kui raha otsas, aga arved tahavad maksmist.

Lindorff Eesti uuringust selgus, et enamik inimesi tahaks oma võlad kenasti ära maksta, tahtlikult külmategijaid oli väike hulk. Analüüsides inimeste maksekäitumist 2012. aastal leidsime mõned trendid, mida tahaksin lugejatega jagada. Arvan, et pisut järele mõeldes suudab igaüks ennast kehvast võlgniku seisusest välja aidata.

Heameel oli leida, et võrreldes eelmise aastaga on nende inimeste arv, kellel maksmata arveid, vähenenud. Enam on tähtaja ületanud arveid vähendanud naised. Miks? Sest naised ei häbene nõu küsida. Ka siis, kui hetkel puudub võimalus oma arveid maksta, võetakse ühendust ja küsitakse, mida teha. Naiste seas peaaegu ei kohtagi kedagi, kes oma maksmata arveid tasuks kallimalt võetud laenuga.

Kõige tüüpilisemalt on tähtaja ületanud arvetega kimpus 35-aastane mees, kellel võlas 1-2 arvet. Keskmine võlasumma suurus on 230 eurot, kus tasumisega viivitamisel lisanduvad viivised ning sissenõudmisega seotud kulud. Arvan, et nii nagu me ei häbene arsti poole pöörduda või autoteenindusse, nii tuleks ka keerukas majandusolukorras julgelt nõu küsida.

See, et on vähenenud inimeste arv, kes peavad muretsema oma kaua maksmata arvete pärast, on hea uudis. Aga analüüsist selgub kurvastavalt, et noored inimesed võtavad kergemalt laenu või tarbivad asju, mis silma hakkavad. Noorte inimeste osakaal võlgnike hulgas kasvab.  On selge, et tarbimisühiskonna tuled säravad just noortele inimestele kõige eredamalt ja noored ise on ka optimistlikuma meelelaadiga, lootes, et küll homme läheb paremini. Ma ei arva, et peame tarbimisühiskonnale vastu hakkama, aga me peame teadma, kuidas me ühe või teise arve makstud saame ning mis saab edasi juhtudel, kui oleme jätnud arved tähtajaks tasumata. Teadlikkus suurendab nii igaühe enda rahulolu kui turgutab majanduskasvu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles