Postimehe arvamusportaal palus transiidi- ja majanduseksperdil Raivo Varel kujutleda ideaalset Tallinna transpordikorraldust aastal 2030. Vare esitas 11 punktist koosneva nägemuse, kuhu mahuvad nii kesklinnas maa all sõitev tramm kui trolle ja enamatki asendavad elektribussid, rääkimata Lasnamäe trammist ja Ülemiste superjaamast.
Raivo Vare: 11 mõtet Tallinna transpordi uueks loomiseks
1. Tallinna kui kikilipsukujulise linna, mitte ring- või radiaallinna, eripära on nii transporditaristu kui ka transpordi korralduse lähtekoht. Praegu lähtutatakse suuresti ringlinna loogikatest. Mida see sisaldab, on pikem jutt, aga loogikad on neil erinevad.
2. Tallinna satelliitasumid on kõik ühendatud kesklinna ja linnaasumite keskustega hästifunktsioneeriva omavahel koordineeritult toimiva ühistranspordi ühissüsteemiga. Seejuures on välja arendatud Lasnamäe ja Viimsi suuna kiirtrammiühendus.
3. Ühistranspordivahendid (ka taksod) on kõik elektril töötavad, mitte sisepõlemismootoriga. See võtaks maha ka debateeritava trollibussi-teema, sest bussid oleks elektrimootoritega, kuid paindlikumad ja vähemnõudlikud taristu suhtes kui trollid. Äärmisel juhul võivad nad olla ka hübriidmootoritega.
4. Ülemistele on loodud Euroopa pealinnade hulgas unikaalne transpordihub – nn tsentraal (Central), milles on lisaks galeriidega ühendatud lennujaamale ka ühises hoonestus kiirraudteeterminal, linnalähielektrirongide sõlmjaam, siseriiklik ja rahvusvaheline raudteejaam (Balti jaam likvideeritakse rongijaamana või jääb nn teiseks linnajaamaks, nagu see paljudes linnades on), siseliinide ja rahvusvaheline bussijaam ning linnatranspordi sõlmjaam bussidele ja trammidele.
5. Kesklinnas on trammiliinid ja peatused viidud arvukate väljapääsudega peatänavate alla nagu Philadelphias.
6. Kõik transiitliiklusele olulised sõlmed on mitmetasandilised.
7. Välja on ehitatud kõik olulisemad ümbersõidud: Põhjaväil, lennuvälja alune tunnel (olemasoleva raudteeülese viadukti juurest lennuvälja alla ja sealt edasi teiselt poolt Mõigut) pääsuga neljarealisele Tallinna ringteele, Kopli-Pärnu maantee ühendus, Paldiski-Keila maantee neljarealisena, Vääna-Tabasalu-Õismäe neljarealine tee.
8. Kõikides ühistranspordijaamades on sõida-ja-pargi süsteemi jaoks tasuta (!) auto-, mootorratta-, elektrimopeedi- ja jalgrattaparklad.
9. Kogu linna katab jalgrattateede sidustatud ja korrektselt väljaehitatud võrk. Toimib munitsipaalne elektri- ja jalgratta tasuta elektrooniliselt tuvastatavate-individualiseeritavate kasutajatega ühiskasutussüsteem.
10. Vanalinn on autovaba. Lisaks jala käimisele kasutatakse ka tehniliste vahenditega ainult Vanalinna tsoonis liikumiseks piiritletud tasuta elektrilisi väiketranspordivahendeid. Nende jaoks on vastavad tasuta laadimis-parkimispunktid üle terve Vanalinna.
11. Eksisteerib tiheda graafikuga veetaksosüsteem kesklinna ja kolme poolsaare vahel: Kakumäega, Kopliga ja Viimsiga. Lisaks veel regulaarühendus saartega (Naissaar ja Aegna).