Huvitav, kust kuhu siis raha ümber jagati?
Ma arvan, et võitis teenindussektor ja kaotasid need, kus hind ei kujune ühes tsüklis. Näiteks põllumajanduss kaubeldakse, kui palju, kui palju maksta põllumehele piima eest, seejärel piimatöötlejatel surub hinna alla jaekaubandus. Nii et siin toimub kontroll – äriettevõtted ise mõjutavad hindade formeerumist.
Aga kui lähed juuksurisse, siis seal ei ole vahefiltreid, kes sinu huve kaitseksid, kes oleks huvitatud, et hind ei tõuseks.
Eks ajad ka muutuvad. Kord on peal teenindussektor, kord mingi teine, kes kasutab ära näiteks nafta hinnatõusu. Tal tekivad paremad võimalused toote hindu kujundada, lisades kogu aeg mõttelise osa – et näete, nafta läheb kallimaks, vedu läheb kallimaks, ja selle varjus võib ise võitjana välja tulla – tõsta leiva hinda rohkem kui see nafta hinna tõttu peaks tõusma.
Kas tavaline inimene peaks muretult edasi tarbima nagu praegu või peaks ta olema ettevaatlik ja arvestama, et euro on tegelikult kallim, kui tundub?
Tarbimisteooriat on palju uuritud ning üks üldine järeldus on, et oskus kulutada raha mõistlikult on ikka väike. Keegi isegi defineeris, et kõigist oskustest, mida meil õpetatakse koolis, õpetatakse kõige vähem seda, kuidas raha mõistlikult kasutada.
Me peame sellega nõustuma ja seda tasub vist eluaeg õppida, kuidas raha mõistlikult kasutada.
Näiteks parematel aegadel ostab inimene võimalikult täiuslikku teenust. Ta on nõus maksma, et suurendada vaba aega – ostab püksid, mis ei vaja triikimist, särgi, mis ei lähe kortsu, ja valmistooteid, et mitte ise küpsetada –, siis siin on mänguruumi.
Ühelt poolt on trend selle poole, et üldine valmidusaste ja hooldusmahukus väheneb, aga teiselt poolt peab igaüks suutma aru saada, et paljut saab ka ise teha ning seeläbi raha kokku hoida.
Nii-et kokkuvõttes tasub olla ostes ettevaatlik, et raha märkamatult minema ei hiiliks?
Jah, kindlasti. Eriti kui vääring muutub, suureneb vääratamise oht. See on oluline isiku tasandil erinevatele turugruppidele, see ei ole kõigi probleem. Kellele ta on oluline, peaks aga teadma oma võimalusi rohkem.