Õpilaste algatus (koolid.ee) võimaldab tutvustada, mille poolest koolid üksteisest erinevad, et lapsed ja lapsevanemad oskaksid valida sobiva kooli. Kindlasti tuleks jälgida, et lisaks kvantitatiivsetele näitajatele (riigieksamite, olümpiaadide ja sporditulemused, kohtade arv jalgrattaparklas jms) oleks kirjas ka kvalitatiivsed näitajad, näiteks koolikultuuri ja õpilasuuringute tulemusi, kas kasutatakse hea alguse metoodikat, kas eesmärgiks on koolipere areng või riigieksamitulemused, kas õpetatakse kõiki või valitakse välja endale sobivad õpilased.
Õpilaste initsiatiivi on raske esialgu riigieksamite pingeridadega võrrelda, sest riigieksamitesse ja nende pingeridade avalikustamisse on panustatud kordades rohkem raha. Ka Postimees on tunduvalt rohkem tegelenud pingeridadega kui koolide erinevate heade külgede esiletoomisega.
Juba enne õpilaste projekti oli sarnane idee ringlemas ministeeriumis. On ju olemas koolide sisehindamise kriteeriumid. Õpilased ja ministeerium võiksid oma projektid ühendada. Kui need andmed avalikustada ja arusaadavaks teha, siis olekski usaldusväärne ja asjakohane ülevaade sellest, mis kus toimub.
See, kuidas pingeridade kummardamisest üle saada, on pigem psühholoogiline probleem.
Siiski soovitan riigieksamite tulemuste avalikustamisel lisada alati märkus, et pingerida ei näita kooli taset, vaid seda, millised õpilased olid selles koolis selles lennus. Nii, nagu on vastav teade suitsudel. Kui seda vabatahtlikult ei tehta, siis tuleks võtta vastu vastav seadus.
Samuti peaks riik keelama ülikoolidel ja kutsekoolidel riigieelarvelistele kohtadele vastuvõtmise üksnes riigieksamite alusel. See annaks täiendava signaali, et riigieksamite tulemused ei kirjelda kõiki vajalikke omadusi.
Mida arvate Margit Sutropi ideest, et riik võiks hakata eksamipingeridade tasakaalustamiseks jagama koolidele isiksuse arengu ja koostöö soosimist tunnustavat «Arengut toetava kooli» kvaliteedimärki?
See on hea mõte siis, kui välja tuua, mille poolest need koolid head on. Ohtlik on aga kõigi koolide allutamine mingile konkreetsele mudelile. Näiteks kui mudel nõuab eri etnilise päritoluga õpilaste eripära arvestamist ja koolis ei ole selliseid õpilasi, siis ei tohiks kool selle eest null punkti saada.