Suuremates omavalitsustes, näiteks Tallinnas, ju peetakse ülelinnalisi koolidevahelisi sportmänge, kus selguvad parimad koolid nii spordialade kaupa kui üldarvestuses. Samuti on olemas ülevaade koolide huvitegevusest. Kasvõi linnalegendide tasemel – kus ja mida tehakse ja kus üldse midagi ei tehta.
Hakata järjestama selliste andmete põhjal koole? Võib ju, aga ilmtingimata ei pea. Kas koolid olla omanäolised. Mida aga kindlasti võiks muuta, on see, et vanematel ja õpilastel peab olema võimalus kooli vabalt valida. Praegune esimestesse klassidesse määramine on tõeline tööõnnetus seadusandja poolt, mis tuleks kiiresti muuta.
Mida arvate Margit Sutropi ideest, et riik võiks hakata eksamipingeridade tasakaalustamiseks jagama koolidele isiksuse arengu ja koostöö soosimist tunnustavat «Arengut toetava kooli» kvaliteedimärki? Kas teie kool oleks valmis ohverdama taolise tiitli saamise nimel nii kümmekond kohta riigieksamitulemuste pingereas?
Huvitav mõte ja miks ka mitte! Sõltub, kuidas see tunnustuse saamise korraldus üles ehitada. Kooli eesmärk ongi ju lapse areng.
Kui tunnustuse saamiseks hakkavad paljud koolid ette võtma tegevusi, mis annavad suuremad võimalused lapse arenguks, siis see on ju igati positiivne. Võib-olla hakkab siiani suhteliselt unises seisus olnud kool hakkab end rohkem liigutama ja loob suuremaid võimalusi.
Riigieksamite tulemused ei ole kunagi meie koolis olnud omaette eesmärk. Päris ausalt. Hea koht pingereas on kooli paigas väärtuste ja pikaajalise hea töö tulemus, mis on sündinud õpetajate nõudlikkuse ja õpilassõbralikkuse tulemusel.
Ma ei näe ohtu, et arengut toetava kooli kvaliteedimärgi saamiseks peaks lõivu maksma riigieksamite tulemuste langemisega. Kool on üks tervik, kus peavad kõik protsessid toetama õpilase arengut.