Tero Taskila.

FOTO: Peeter Langovits

Estonian Air on suurte ja kiirete muutuste teel. Kuid iga muutus on alati keeruline ja seda on raske omaks võtta. Nagu iga teine äriettevõte, peab ka Estonian Air tegutsema kasumlikult ja jätkusuutlikult.


Meie eesmärk on pakkuda eestlastele olulisi otselennuühendusi konkurentsivõimeliste hindadega, mis aitaks kaasa riigi ettevõtluse ja ärisidemete arendamisele, rahuldaks eestlaste reisivajadusi, stimuleeriks turismiarendust jpm.

Sobivate sihtkohtade ja lennusageduste saavutamiseks ainult eestlastest ja siia saabuvatest turistidest ei piisa. Just seepärast oleme viimasel ajal teinud palju tööd Skandinaavia transiitreisijate arvu suurendamiseks. Olgu siis veel kord rõhutatud – Skandinaavia väikelinnadesse lendame eelkõige ikka seetõttu, et sealt tulevate transiitreisijatega Tallinnast Euroopasse lendavaid lennukeid täita, et eestlastele häid sihtkohti ja sagedusi pakkuda.

Mis Londoni liini puutub, siis mõistagi on tegemist strateegilise sihtkohaga ning Estonian Air ei ole plaaninud sellest loobuda. Me ei olnud rahul olemasoleva lennusagedusega kaks korda nädalas – kui palju reisijaid oleks valmis selle järgi oma reisiplaane sättima? Lennugraafikus oli London küll sihtkohana olemas, kuid sisuliselt ühendatus puudus. Uue lennujaama ja senisest paremate tingimuste asjus käivad praegu läbirääkimised ning kevadine lennugraafik toob ses asjus täpsemaid uudiseid.

Suur kütusekulu, nõrgenev euro ja ebastabiilne majandusruum panevad püksirihma pingutama kogu Euroopa lennunduses. Kuigi kütuse hinnad dollarites pole 2009. aasta kõrgeima tasemeni veel jõudnud, tõstab nõrgenev euro kütuse hinnad rekordilistesse kõrgustesse. Samal ajal mõjutab Euroo­pa majanduse ebakindlus paljude klientide ostuotsuseid ja paneb nad tihti reisiplaanidest loobuma või neid edasi lükkama. See puudutab nii ärireisijaid kui ka turiste. Teine oluline tegur on minevikupärandina kaasa antud lepingud, millega on seotud suur osa meie tänastest tööprotsessidest ja  -meetoditest. Osa nendest pärandasid meile «suured vennad», osa on seotud ajale jalgu jäänud arusaamiste ja harjumustega, mis tähendab väikesele lennufirmale liialt jäika ja kulukat tegutsemist. Minevikupärandist tingitud kulusid ei pea meie kliendid piletihinnas kinni maksma, selle vähendamisega peame ise hakkama saama.

Muutused Estonian Airis ei erine sellest, mis toimub kogu maailma lennunduses. Järgime trende ja eeskujusid, mis toimuvad näiteks Finn­airis ja Icelandairis või teistes Euroopa, Aasia ja Lähis-Ida lennufirmades. Õpime nende õnnestumistest ja vigadest, mida ja kuidas paremini teha.

Sel aastal on oma tegevuse lõpetanud juba 14 lennufirmat, neist üheksa Euroopas. Need firmad ei suutnud kohaneda turuolukorraga ja ei pidanud armutus konkurentsis vastu.

Nagu juba öeldud, on igasugused muutused rasked. Nende õnnestumiseks on vaja tugevat tahet ja selget vaadet tulevikku. Igal muutusel on tulevikku suunatud kindel eesmärk: vajame neid selleks, et saada finantsiliselt tugevamaks, pakkuda meie klientidele paremat ja konkurentsivõimelist teenust ilma järeleandmisteta lennuohutuses ja klienditeeninduse tasemes.

Anname endale aru, et kiired muutused tekitavad küsimusi ja teatud mõttes ka pettumust. See pole olnud meie eesmärk ja palun siinkohal lennuettevõtte nimel vabandust. Olen Estonian Airi meeskonna üle väga uhke, kuna nad on kogu selles protsessis üles näidanud tugevust ja meelekindlust, ja seda vaatamata väljastpoolt tulevale survele. See annab mulle kindluse, et oleme võimelised oma eesmärke täitma.