Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Tiiu Parelo: olen pensionärina sunnitud tasuta ühistranspordile autot eelistama

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Urmas Neeme
Copy
Ühistransport.
Ühistransport. Foto: Toomas Huik

Nõukogude ajal üle 10 aasta Tallinna autobussikoondises töötanud, praegu pensionil olev Tiiu Parelo kritiseerib Postimehe arvamusportaalis Tallinna ühistransporti ning leiab, et enam kui 20 aastat muutumatuna püsinud liinivõrku tuleks kõigepealt kaasajastada ning alles seejärel bussiradade ja tasuta sõidu kampaaniat alustada.

Olen pensionär, kes elab Nõmmel, Pärnu maantee ja Laane tänava nurgal, ja sõidab pidevalt autoga. Mul on pensionärina ühistranspordis sõitmine tasuta, aga ma ei kasuta seda sel lihtsal põhjusel, et mul pole varianti. Pärnu maanteelt, lõigul Nõmmelt Pääskülani, ei lähe ükski buss otse linna. Sõidab bussiliin 20, mis Laane tänava nurga pealt sõidab kõigepealt Pääskülla ja siis hakkab mööda Kadaka teed tagasi tulema ja sõidab üle Mustamäe linna. Kui ma tahaksin selle bussiga sõita, siis sõidaksin linna umbes 40 minutit, lisaks on intervall busside vahel umbes tund. Autoga sõidan ma 20 minutit. On olemas ka 20A, mis tuleb Veskimöldrest ja sõidab mööda Kadaka teed Mustamäele.

Helistasin linna transpordiosakonda ja küsisin nende kahe bussiliini kohta. Mulle öeldi, et me teenindame korruselamu rajoone. Mis ajast Kadaka tee algus Pääskülast korruselamurajoon on? Minu meelest on see samasugune eramajade rajoon nagu Pärnu maantee serv.

Suhtumine oli selline, et Nõmmelt valijaid nagunii ei tule, mis me nendega ikka tegeleme.

Kui linn nüüd aasta algusest hakkab tasuta ühistransporti pakkuma, mismoodi siis Pärnu maantee elanikud sõidavad Nõmmelt tööle? Kas kõigepealt ei peaks muutma liinivõrku selliselt, et inimesed saaks kodust tööle ja mujale sõita ning alles siis hakata inimesi autodest bussidesse kutsuma ja sõiduteedele BUS kirjutama? Siit igatahes ükski inimene bussiga tööle ei saa, olgu piletiga või tasuta.

Ma töötasin autobussikoondises 20 aastat tagasi, olin kommertsosakonna juhataja ja finantsdirektor üle 10 aasta, osalesin linna transpordi planeerimises. Ma pole näinud, et selle 20 aastaga oleks midagi Tallinna ühistranspordis muutunud. Pole üldse arvestatud sellega, mis on muutunud ehituses ega uute elamurajoonidega, sellega, kus inimesed paiknevad ja töötavad. Kui ma veel töötasin, siis ehitati Lasnamäed. Tollal planeeriti kõik Lasnamäed ülejäänud linnaga ühendavad bussiliinid ajutistena, kuna Lasnamäe teenindamiseks pidi põhitransport olema kiirtramm. Bussiliinid tehti seniks, kuni kiirtrammiliini tööle pannakse, aga seda ei hakatud kohe ehitama ja nii see jäi. Nüüd on siis 20 aastat mööda läinud ning Narva maantee on bussidest umbes, kiirtrammi pole.

Kiitramm pidi kesklinnast minema maa alla, et kesklinna liiklust hõlbustada. Tallinn on ju selline pikk ja veniv. Maa alla minev kiirtramm pidi selle sõlmkoha lahendama. Aga on keegi viimasel ajal sellest enam midagi kuulnud? Kujutame korraks ette, et kiirtammiliin oleks olemas, siis oleks Tallinna liiklus ju kohe palju normaalsem.

Kohe kui hakati tasuta ühistranspordist rääkima, mõtlesin, et mis on tasuta sõidust kasu, kui autojuhid ei istu bussidesse-trammidesse-trollidesse, kui nad ei saa mugavalt ja kiirelt kodust tööle sõita.

Ma pole ainus pensionär, kes autot ühistranspordile eelistab. Mitmed mu tuttavad sõidavad samuti autoga, sest ühistransport pole nende liikumismarsruutidel lihtsalt variant.

Kui ma transpordiosakonda helistasin, siis soovitati mul bussi nr 27 pealt Nõmmel bussi nr 36 peale ümber istuda. Mõlema intervallid on sellised nagu nad on ja kui tööinimene peab neid hommikuti niimoodi vahetama hakkama, siis ma ei kujuta ette ühtegi inimest, kes oleks nõus nii tööle sõitma.

Mugav oleks sõita rongiga, aga see pole jällegi linna ühistranspordisüsteemis ega muutu uuest aastast linlastele tasuta kasutatavaks. Samas, isegi kui rong linna ühistranspordi süsteemi kuuluks, siis kus on need kohad, kuhu autojuhid oma sõidukid saaksid jätta, kui nad rongile lähevad. Seal pole ju parklaid ega mitte midagi. Euroopas, näiteks Helsingis on metroo alguse ja lõpp-peatuse juures parklad, kuhu saab oma auto jätta. Seal jätad oma auto parklasse ja sõidad metrooga linna, meil öeldakse, et istu ühistransporti, aga kohta, kuhu auto parkida, sellele pole keegi mõelnud.

See inimene, kes võiks juba praegu kasutada tasuta ühistransporti, ka ei sõida ja siis loodetakse, et kui tehakse tasuta ühistransport, siis autojuhid istuvad kõik bussidesse. Kirjutame veel teedele BUS ning siis ongi kõik korras.

Oleks loogiline, et enne tehakse uurimine ja plaanitakse, kust kuhu inimesed sõidavad, kuidas ja miks nad seda teevad. Teiseks on see, et kui ka kõik autojuhid ühistransporti kasutama hakkaksid, siis kuhu nad mahuksid? Bussidesse küll mitte! Vahel kõnnin kodust Vabaduse puiesteele, selleks et jalgsi käia ja sealt sõidan bussiliiniga 18 kesklinna, siis ka väljaspool tipptunde on harva nii, et buss oleks tühi ja kõik istuda saaksid. Lapselapsed sõidavad mul tipptundidel, nendesse bussidesse juurde küll kedagi enam ei mahu.

Tagasi üles