Kui Eesti riigi teatud tippjuhid ei pea vajalikuks antud küsimuse arutamist riigikogus, siis meie ei pea riigikogus peetud arutlusi piisavaks. Kuidas on võimalik toetada 1,3 miljardi eurose garantii andmist, kui rahandusminister vastab, et ainukeseks tõsiselt võetavaks põhjenduseks on solidaarsus ja eneseväärikuse säilitamine ehk põhimõte: huntidega koos tuleb hundi moodi uluda.
Solidaarsusest rääkides olen veendunud, et Euroopa majandusruumist ja toimimisest on huvitatud kõik 27 Euroopa Liidu riiki, mitte ainult ESMi moodustavad 17 eurot maksevahendina kasutavat riiki. ESMist eemalejäämise tõttu ei ole näiteks Leedu, Läti, Rootsi või Suurbritannia Euroopa Liidus vähem eneseväärikad ega vähem tõsiselt võetavad.
Põhjendamatu on vaese Eesti ennastsalgav soov näida jõukamana, kui me tegelikult oleme, ja kasutada vajadusel teistele riikidele mõtlematult ja aastaid väldanud ülekulutuste rahuldamiseks ehk ESMi täitmiseks...
Teiseks, kui loodi Euroopa Finantsstabiilsuse Fond, kus Eesti tagatis oli 2 miljardit eurot, siis siin samas saalis selgitati korduvalt, et see fond on ajutine ja toimib seni, kuni luuakse Euroopa stabiilsusmehhanism.
Räägiti ka sellest, et ESMi kiirem menetlus on rehepapilik. Tänaseks ei ole siiski selge, kas Eesti annab garantiid 2 miljardit pluss 1,3 miljardit või 2 asemel 1,3 miljardit või hoopis mingis kolmandas või neljandas mahus.
Ehk tsiteerides minister Ligit: «Igatahes pole tehnilised detailid veel selged, sest tegemist on juriidiliselt väga erinevate nähtustega.»
Ühesõnaga, on võtmeküsimus, millistele demokraatia finantsjuhtimise standardile peaks vastama süvendatud koostöö Euroopas ja kas need on piisavad, et Euroopa rahvad nendega nõustuks. Praegu on suur oht teha saatuslik viga suurema integratsiooni suunas, märkamata, et süvendatud koostöö toimub juba oluliselt muutunud ja senise koostöö aluseks olnud erinevate väärtustega institutsioonidega keskkonnas. Aitäh!