Mil määral nõustute väitega, et vähem edukad inimesed ei ole reeglina ühiskonna ohvrid, vaid lihtsalt kehvemate geenidega? Kuidas tuleks korraldada taolise tõdemuse valguses ümber haridussüsteem - kas see õigustab praegusest suuremat võrdsuse tagaajamist või, vastupidi, suuremat ebavõrdsust koolis?
Kindlasti ei nõustu ma väitega, et vähem edukad inimesed ei ole reeglina ühiskonna ohvrid, vaid lihtsalt kehvemate geenidega.
Kõigepealt tuleks ära defineerida mõiste edukus ja edukas. Edu on alati millegi/kellegi suhtes ja kellegi/millegi jaoks. See tähendab seda, et edu on pigem individuaalne kui üldistav mõiste. See tähendab seda, et igal inimesel on edust oma arusaam ja selgitus.
Kui püüame edu mõistet täita mingi konkreetsega, on olukord teistsugune. Kui defineerime edukusena formaalsete teadmiste kergelt, ilma vaevata omandamist, siis tuleb nõustuda, et inimesed on vaimselt võimekuselt erinevad ja omandavad õpitavat ka erinevalt.
Lause – kõik inimesed on võrdsed – ei tähenda ühesuguseid sooritusi kõikides eluvaldkondades, vaid seda, et kõigil on võrdsed võimalused kasutada ära enda potentsiaal.
Meil on ju küll näiteid, kus eriliste vaimsete võimetega inimesed ei ole osanud oma võimeid ära kasutada ja samas on küll näiteid, kus tagasihoidlike võimetega on jõutud ühiskonnas kõrgele positsioonile.
Psühhoanalüüsi ühele alustalale Alfred Adlerile ütles matemaatikaõpetaja koolis, et teie Alfred, ei saa oma võimetega elus isegi kingsepa õpilaseks. See ei takistanud tal jõuda Aberdeeni ülikooli professoriks. Selle näite puhul on vaimsetest võimetest olulisem oma potentsiaali ära kasutamise oskus.