Põhiliselt rõhuvad eksperdid sellele, et Breiviki isoleerumine leidis aset nii, et ta lõpetas oma ärid, kolis ema juurde ja istus enamiku ajast arvuti ees. Tema endise tüdruksõbra tunnistusest tuli välja, et ta oli arvutisõltlane. See võib nii olla, aga võib ka mitte olla... Jah, ta mängis mängu «World of Warcraft», aga see on ju väga levinud. Selles pole midagi patoloogilist.
See, et ta ei leidnud kohta äärmusorganisatsioonides, on minu arvates pigem tema isiksuse joon. Siin ongi tõlgendamise koht. Ühed ütlevad, et ta ei olnud selleks suuteline oma vaimuhaiguse tõttu – ei saanud seepärast piisavalt kontakti inimestega. Teisalt võime tõlgendada seda nartsissistliku isiksuse kontekstis. Nemad on ka üksikud hundid. Neil pole ka võimet alluda, mida süsteemis osalemine eeldab. Nad on enda arvates ülejäänud inimestest igati üle, pigem kuningad ja mängujuhid kui midagi muud.
Üks luulumõtete tunnus on kultuuriliselt ebakohane sisu. Mainisite ufosid ja üleloomulikke jõude. Meie kultuur kubiseb niisugustest uskumustest. Ka liberaalne ühiskonnakorraldus ei ütle iseenesest midagi selle kohta, mis on õige, mis vale. Kuidas siis psühhiaatrid eristavad, mis on kultuuriliselt kohane, mis mitte?
Ega meil pole teist meetodit peale iseenda maailmapildiga peegeldamise.
Aga loodusteaduslik maailmapilt, mida ma teiega jagan, ei ole Eestis valdav, ei ole kultuuriliselt normaalne... (Mõlemad naeravad)
Ma tahaks siiski loota, et on. Muidugi on Eestis palju igasuguste kummaliste vaadetega seltskondi. Võtame kasvõi vaktsiinivastasuse. See on tugev uskumus või ülekaalukas mõte. Luul eeldab süsteemi ja astub ühe sammu edasi. Luul ei ütle ainult seda, et vaktsiin on saatanast, vaid sosistab juurde: seda ka süstitakse kurja tagamõttega. Veider luul sisaldab juba midagi maailmavälist, midagi sellist, mida ainult see inimene tunnetab.
Muidugi on subjektiivsus üks psühhiaatria nõrkus. Kui ikka tuleb üks psühhiaater, kes sügavalt usub, et islamofoobia on haigus, tegelik ühiskond on multikultuurne ja me kõik elame sõbralikult igavesest ajast igavesti koos, siis olemegi mõningase probleemi ees.
Meil peab olema endal nii palju maailmatunnetust, et me saame aru: maailmas on erinevaid positsioone ja vaateid. Aga on selge, et kusagilt läheb piir.
Kuidas seda mõõta?
Ebakindluse vastu aitab, et ei piirduta ühe inimese hinnanguga. Näiteks Soomes on kohtupsühhiaatriline laudkond. Ekspert kirjutab ka seal ainuisikuliselt arvamuse, olles eelnevalt kaasanud teisi eksperte, keda ta vajalikuks pidas.
Aga tema arvamus läheb laudkonna ette, kes seda analüüsib. Nemad hindavadki, kas see, mida ekspert pidas veidraks, on ka nende arvates veider. Järelkontroll annabki kvaliteedi. Ma arvan, et Soome süsteem on üks paremaid maailmas. Kahjuks on see väga kallis.
Inimestele jääb mulje, et psühhiaatriline diagnoos on midagi venivat ja ebamäärast. Kuidas te meid ümber veenate?
Psühhiaatrid on läbi ajaloo pidanud vastama küsimustele subjektiivsuse kohta ja mahukate diagnostiliste juhendite taga on tohutul hulgal teadustööd. Need kriteeriumid, mille alusel otsus tehakse, on väga selgelt sõnastatud. Kui ma räägin norralaste ekspertiisist, siis ma ka pigem küsin, kas nad ikka on kõik asjad korralikult läbi mõelnud. Minu asi ei ole sellele mehele diagnoosi panna, aga ma tahan lugeda ekspertiisiakti, mis mind veenab. Esimese ekspertiisi akt ei mõjunud veenvalt.
Paljud hoiatavad, et kui Breiviki-taolistest juhtumitest meedias palju kirjutada ja rääkida, siis see provotseerib kopeerima. Millel see hoiatus põhineb?
Mina isiklikult arvan, et see on nii. Inimese käitumises on palju jäljendamist, nii heas kui halvas.
Norras kandis televisioon kohtuprotsesse üle. Ma arvan, et selle taga oli soov öelda, et midagi pole varjata – näete inimest, kes need koletud teod toime pani, ja saate ise hinnata.
Ma kahtlen, kas see on päris õige. Üks asi on see, kui mina vaatan professionaalina, kuidas kohtualune käitub. Aga ma ei tea, mismoodi seda vaatab tõsiste vaimsete häiretega inimene või tavakurjategija.
Ma pean Breivikit igal juhul tugeva isiksusehäirega inimeseks. Nende inimeste esitlemisel maailmale tuleb arvestada nartsissistliku ja düssotsiaalse isiksuse omapärasid. Nad suudavad väga veenvalt esineda ja ärgitada teisi ennast järgima. Minu küsimus on: kas me peame ühiskonnas niisuguste asjadega eksperimenteerima?
Andres Lehtmets
• psühhiaater, Lääne-Tallinna keskhaigla psühhiaatriakeskuse juhataja.
• Eesti Psühhiaatrite Seltsi president (EPS kuulub Põhjamaade psühhiaatrite seltside ühendkomiteesse).
• piinamise ja ebainimliku või alandava kohtlemise või karistamise tõkestamise Euroopa komitee ekspert.