Pindi Kinnisvara analüüsib juba aastaid igakuiselt kinnisvaraturgu ning avaldab indeksit, mis näitab Eesti kinnisvara hindu. Hiljuti avaldatud indeks väidab, et oleme jõudnud hindadega tagasi 2005. aastasse, mil algas hinnatõusu kõige kiirem järk ehk kaks aastat kestnud buum. Nõnda oleme siis taas buumi lävepaku juures.
Enn Tosso: staarikese emotsioonid
Viimased viis aastat olid kinnisvaraturul karmid – mõõnaga kaotas turg väärtusest poole ning paljud jäid oma laenudega «vee alla», kus nad on siiani. See on põhjustanud sunnismaisust, sest kahjumit realiseerimata pole võimalik kinnisvara müüa.
Nüüd on turg jõudnud taas punkti, kus on õige aeg küsida: mis edasi? Kas ajalugu kordub ning tulekul on uus buum? Või on see hinnastagnatsioon, sest puudub usk ja võimalus tõusuks, kuid pole ka kukkumishirmu. Kolmas võimalus on uus kukkumine.
Kinnisvara kohta avaldavad arvamust väga paljud – enamasti on prognoosid siiski seotud soovmõtlemisega vastavalt sellele, kas tahetakse kinnisvara osta, hoida või müüa. Inimlik, kuigi mitte ratsionaalne.
Majanduslikud aspektid mõjutavad kinnisvaraturgu objektiivselt: laenuraha kättesaadavus ei parane, rahvaarv ei kasva, palgad ei kerki ja inimeste usk jätkusuutlikku majandustõusu pole eriti tugev. Seega, kust võiks tulla hinnatõus kinnisvaraturule, kust võiks tulla ostjate hordid?
Pangakontodel seisev hoiuste hulk on tegelikult märkimisväärne, mistõttu raha võiks kinnisvarasse voolama hakata küll, ent see ei juhtu enne, kui kinnisvara läbib «mainekujunduse iluoperatsiooni». Kinnisvaraturu lähitulevik sõltub sellest, kuidas kujuneb üldine suhtumine kinnisvara ostmisesse. Siit jõuamegi kõige olulisema küsimuse juurde – kes ja kuidas kujundab suhtumise? Miks inimesed 2007. aastal jooksid kipsist põlluarendusele tormi, ent mõni aasta hiljem põlgasid ära sama hinna eest pakutava Nõmme kivimaja?
Kodu ostmine, mis on paljude inimeste jaoks elu tehing, tehakse pahatihti emotsioonide põhjal – sooviga järgida ühiskonna autoriteete. Ent kes on autoriteedid massidele? Ansip, majandusteoreetikud, kinnisvaraspetsialistid? Ei!
Emotsionaalsel tasemel on autoriteedid need, keda kohtame seltskonnaajakirjanduse külgedel ning kinnisvaraturu tervist ja tulevikku võime edukalt näha pealkirjadest. Tähtis on nende arvamus ning nende emotsioonid, kelle järgi soovitakse joonduda – meie kohalikud staarid ja staarikesed.
Kui prevaleerivad pealkirjad stiilis «Staarkokk kavatseb kodu rajada ja ostab suure maja», võime oodata uut buumi, ent pealkiri «Moeguru müüs kinnisvara ning kolis üürikorterisse» ei ennusta turule midagi head.