Kodaniku vaatevinklist on liikmemaksu mittetasuv erakondlane puhas põhjendamatu kulu parteitu kodaniku rahakotis. Erakonna ülalpidamise paratamatuse tõttu jääb kodanikul mingi muu hüve saamata. Seega võiks liikmemaksu vältivate erakondlaste kasvatuslikuks järeleaitamiseks algatuseks moodsa malli järgi nende rahakotid «okupeerida». Lihtsalt pideva küsimisega igalt parteilaselt, kes vastu juhtub, et kas tema liikmemaks on tasutud. Ja kui ei, siis miks. Registri avalikkuse olukorras ei saa ju keegi valetada ka.
Kõlbeliste hoiakute muutus on eeldus mängureeglite muutmiseks. On õige, et vahet ei tuleks niivõrd teha liikmemaksu ja annetuse vahel, vaid sise- ja välislaekumiste vahel erakonna tulude struktuuris. See, kui suur osa erakonna liikmetest võtab osa erakonna ülalpidamisest, näitab ühemõtteliselt ära erakonna demokraatlikkuse määra. Ühes äärmuses on siis ühe või käputäie miljonäride ülalpeetav taskupartei, teises kõigi liikmete aktiivsusele toetuv horisontaalne organisatsioon, kus avalike ametite pidamise raske kohustus langeb parimatele, mitte rikkaimatele.
Kuid lõpuks, rahvatarkus juhendab, et «sea suu seki järgi», mistõttu olulisem veel kui erakondade tulupool on see, millele õigupoolest kulutatakse. Iga erakonna hea tava number üks peaks olema kulude kokkuhoid ja tarbetute kulude vältimine. Peaks, aga ei ole. Ses mõttes oleks tuluaruannetest hoopis tähtsam, kui avalikkuse vaadata ja arvustada oleks erakondade kulude detailne ülevaade – miks ka mitte reaalajas –, mitte ainult majandusaasta üldistatud aruanne. Sealt selguks erakondade kontoristide palgataseme suhe riigis üldiselt kehtivasse, samuti see, mitu (või mitusada?) korda ületavad kulutused orgtööle ehk liikmete lustipidudele kulu maailmavaate väljatöötamisele ja levitamisele.
Põhimõtteliselt olen nõus, et erakondadel võib tulevikus olla saladusi, sealhulgas majandustegevusse puutuvaid, kuid seda alles pärast seda, kui nad on avalikkusele täieliku avatuse vaimus ära näidanud oma vastutusvõime, suutlikkuse moraalsetest allikatest raha koguda ning seda kooskõlas ühiskonna üldise toimetuleku taseme ja stiiliga ka kulutada.
Kaarel Tarand on ajalehe Sirp peatoimetaja ja erakondade rahastamise järelevalve komisjoni aseesimees. See tekst esitab isiklikke, mitte komisjoni seisukohti.