Riigikogu saaks vastu võtta seaduse tööaja uue riikliku normi kehtestamisest ja kõikide töötasude ühekordsest (erakorralisest) vähendamisest. Vastavad muudatused tuleb muidugi teha ka töö- ja puhkeaja seaduses, töölepinguseaduses ja mujal.
Sama seadusega (või samaaegselt eraldi seadusega) saaks sätestada, et nende kõrgete riigiametnike palgad, mille suurus leitakse kui mingi kindla koefitsiendiga korrutatud riigi keskmise palga suurus, arvutatakse erakorraliselt ümber seaduse kehtimahakkamise momendil fikseeritud (juba alandatud) keskmise palga alusel. Sellega saaksid ka riigikogu liikmed olla solidaarsed rahvaga ja loovutada väärika osa oma sissetulekust. Kuigi nendele töölepinguseadus ei laiene, väärivad ka nemad täiendavat vaba aega. Et palga alandamine seondub otseselt täiendava vaba ajaga, saaks palga alandamisega vabaneva osa arvelt kohe palgata riigikogu liikmetele abid, kes teeksid ära osa nende praegusest tööst.
Meenutaksin veel, et riigikogu menetluses on tulumaksuseaduse paragrahv 4 ja paragrahv 23 muutmise seaduse eelnõu 434 SE, millega kehtestatakse astmeline tulumaks. See soosib väiksemapalgalisi ja paneb põhiosa summaarsest netopalga kärpest neile, kelle töötasu on suurem kui 25 000 krooni. Jääb loota, et riigikogu võtab selle, paljude jaoks õiglustundega kooskõlas oleva seaduse, vastu.
Miks tööaja riikliku normi vähendamist isegi ei kaaluta?
Põhjus võib olla selles, et Euroopa Parlament (EP) kiitis 2008. aasta detsembri keskpaiku heaks tööaja direktiivi eelnõu, millega kehtestatakse Euroopa Liidu liikmesriikides 12 kuu lõikes keskmiselt maksimaalselt 48-tunnine töönädal.
Praegu kasutab 15 liikmesriiki, sealhulgas Eesti, tööaja direktiivist erandi tegemise võimalust. EP soovib teha lõpu eranditele tööaja direktiivist lähema 3 aasta jooksul ja soovib, et töönädala pikkus aasta lõikes oleks kõigis ELi liikmesriikides maksimaalselt 48 tundi.