Veel mõne aastakümne eest võis olla adekvaatne eeldus, et ühiskonnas on selgelt eristuvate huvidega grupid, kes sõnastavad oma seisukohad, misjärel inimesed valivad nende hulgast endale esindajad, kes siis neli aastat oma programmi ellu viivad ning sel ajal kodanikel sisuline mõjutamisvõimalus puudub. Tänapäeva tehnoloogia, mobiilsuse ja üldise elukorralduse valguses on neljaks aastaks enda hääle täielikult äraandmine kuidagi absurdne.
Lisaks on pidevalt muutumas riigikogu roll, sest üha enam olulisi otsuseid tehakse ELi institutsioonides ja teisalt areneb kodanikuühiskond, kes tahab üha enam kohalikul tasandil ise oma asju korraldada, näiteks otsustada kooli olemasolu üle.
Nende kahe arengu tulemusena on riigikogu roll kahjuks vähenenud. Kahjuks sellepärast, et riigikogul on võimalus võtta ise rohkem initsiatiivi Eesti arengu suunamisel, aga siiani on see minu kogemuse põhjal olnud küllaltki tagasihoidlik. Riigikogu algatusvõime ei sõltu eriti valimisseadusest või selle muutmisest.
Nii et riigikogu enda valimises mina revolutsioonilisi muudatusi ei pakuks, küll aga võiks kaaluda riigikogu liikme töö muutmist osalise koormusega tegevuseks. Kui riigikogu tuleks kokku nt neli korda aastas kuuks ajaks või muus tihedamas formaadis, võiks eeldada suuremat keskendumist oluliste küsimuste lahendamisele.
Küll aga teen ettepaneku tõsiselt mõelda kogukondade suurema osalusvõimaluse loomisele nii piirkondlikul kui riigi tasemel.
Näiteks võiks reaalselt mõelda parlamendi teise koja moodustamisele, kuhu kuuluksid erinevate kogukondade valitud esindajad. Sellises kojas võiks olla 500-1000 inimest ning füüsiliselt võiksid nad kokku saada 1-2 korda aastas, ülejäänud aja käiks töö üle interneti.