Samuti on ettepaneku kohaselt kavas investeerida tulevasest ELi eelarvest oluliselt rohkem teadustegevusse ja innovatsiooni, energiatõhususse, haridusse ja taristusse, nagu on sätestatud aruka, kaasava ja jätkusuutliku majanduskasvu strateegias «Euroopa 2020».
Võtkem näiteks Euroopa Ühendamise Rahastu, mille eesmärk on aidata rahastada suuri piiriüleseid transpordi-, energia- ja IKT-projekte, et rajada puuduvad ühendused Euroopa peamises majandustaristus, millele toetub meie 500 miljoni tarbijaga siseturg. Sellele rahastule on ettepanekuga ette nähtud 50 miljardit eurot. Ka Saksamaa uus energiapoliitika, mis põhineb nn energiapöördel (Energiewende), näitab ilmekalt, kui oluline on teha ulatuslikke investeeringuid uutesse võrkudesse, kaasa aevatud piiriülestesse energiavõrkudesse. Kui ei oleks ELi eelarvet, siis jääksid sellised piiriülesed investeeringud tegemata ja näiteks elektrienergiat ühest Euroopa otsast teise tarnida ei oleks võimalik.
Tulevase ELi eelarve eesmärk on ka suurendada finantsvõimenduse osakaalu, eelkõige Euroopa projektivõlakirjade abil, mis toetavad põhitaristute rahastamist.
Kas eelarve konsolideerimine on ohus?
Võidakse väita, et esitatud majanduskasvu algatus seab ohtu eelarve konsolideerimise. Ent see seisukoht on ekslik. Esiteks moodustab ELi eelarve kõigest 1 protsendi ELi SKTst ja alla 2,5 protsendi ELi avaliku sektori kulutustest ning ei ole seega osaline liikmesriikide eelarve tasakaalustamatuses. Teiseks motiveerivad ELi uued eelarve-eeskirjad paremini kinni pidama eelarve aruka konsolideerimise põhimõtetest.
Peaaegu kõik liikmesriigid ja Euroopa Parlament leiavad, et komisjoni ettepanek loob läbirääkimisteks hea aluse. Osa liikmesriike soovivad siiski komisjoni kavandatud eelarvet kõnealuse seitsme aasta jooksul vähemalt saja miljardi võrra kärpida. Seejuures tahavad mõned vähendada just nende poliitikavaldkondade kulusid, mis annavad Euroopa majanduskasvu kõige suurema panuse ja milleks on ühtekuuluvuspoliitika, teadus- ja arendustegevus ning Euroopa Ühendamise Rahastu.