Urmas Tooming.

FOTO: Toomas Huik

Kui kultuurikilomeetrit rajama hakati, küsisid paljud inimesed, et kus see kultuur siin on. Ja neil oli paljuski õigus – lagunev linnahall, Kultuurikatla räämas tagahoov, võssa kasvanud liivahunnikud Kalasadamas, tondilossi meenutav Patarei, tolmav tühermaa renoveeritavate vesilennukite angaaride kõrval ning kinnine laevatehase territoorium. Kultuurist ei haisugi.


Nüüd on olukord muutunud. Kahjuks aga vaid ühes kohas. 11. mail avati suure pidulikkusega korda tehtud Lennusadam koos unikaalsete vesilennukite angaaridega, mida esimesel kahel päeval käis 33 tunni jooksul uudistamas rohkem kui 11 000 inimest. Kiidusõnu ja üllatavaid hüüdeid võis kuulda pea iga külastaja suust.

See paik on aga siiani jäänud kultuurikilomeetri ainsaks pärliks. Kogu muu rääm «ilutseb» mere ääres edasi. Kalamaja elanikud võitlevad jätkuvalt Kalasadamasse kavandatavate korrusmajade vastu ning vaidlustele ei paista lõppu tulevat. See tähendab, et tühermaa mere äärest ei kao niipea. Koristustalgutel käisid kohalikud seal vist küll natuke korda majja loomas, aga see oli justkui tilk merre.

Patarei on uuesti müüki pandud ja ootab kosilasi, aga kas tsaariaegne merekindlus ka ostja leiab, ei ole sugugi kindel. Kostab hääli, et Patareid ei tohiks kurikavalatele arendajatele maha müüa. Riik peaks leidma raha, et ajalooline kompleks korda teha ja sinna muuseum või midagi muud huvitavat rajada. Niikaua laiutab aga üha rohkem lagunev tondiloss endiselt vesilennukite angaaride kõrval.

Tühermaa Lennusadama ja BLRT Grupile kuuluva Noblessneri kvartali vahelt ei kao vist ka lähiajal kuhugi. Kunagine justiitsminister Rein Lang pakkus välja, et sinna võiks kena merevaatega justiitspalee rajada, aga ideeks see jäigi. Praegu ei ole Riigi Kinnisvara Aktsiaseltsil ühtegi plaani, mida selle riigimaaga peale hakata ja mida sinna ehitada.

Korda tehtud Lennusadam on tõesti koht, kuhu tasub minna terve perega, sest uudistamist jätkub seal tundideks. Kahju on sellest, et kohale jõudmiseks tuleb autoga keerutada mööda kitsaid Kalamaja tänavaid, kus tihti tekib parkivate sõidukite vahelt läbi manööverdamisega suuri raskusi.

Olukorra päästaks Kalaranna tänava täies ulatuses väljaehitamine, kuid seegi projekt võib pikaks ajaks venima jääda, sest enne tuleb kehtestada kõik tänava äärde jäävad detailplaneeringud. Kahju on üksikust pärlist – Lennusadamast.