See hirm, et kui õpilased eksamil arvutisse lasta, siis kes teab, kelle abi sealtkaudu veel leiavad, on Püüa hinnangul tehnoloogia abil lihtsalt maha võetav. «Paraku on ühiskonnas neid, kes petavad. Tuleb leida vastav it-lahendus, mis välistab, et õpilane saaks sel ajal internetis kellegagi kontaktis olla.»
Pigem nägi ta riigieksamil ÕSi veebikeskkonnas kasutusele ülemineku takistusena just seda, et kõik koolid ei suuda sellist hulka arvuteid tagada, et iga õpilane selle oma lauale saaks. «See, et osadel on üht- ja osadel teistmoodi, pole aktsepteeritav. Riigieksamitel on oluline, et tingimused on sarnased, siis saame tulemusi usaldada ja öelda, et need on võrdväärsed.»
Faktide kontroll eksamil on müüt
Püüa sõnul on see müüt, et praegu riigieksamitel küsitakse fakte. «Ei küsita. Pigem küsitakse seda, et kui õpilasel on teadmised olemas, kas ta oskab neid kasutada õiges situatsioonis. Riigieksamid on juba 10-15 aastat on olnud oskustele rõhku panevad ja tänu sellele on meil ka PISA tulemused märkimisväärsed,» sõnas Püüa. «Aga kui meil ei ole olemas esimese astme teadmisi, siis on keeruline ka arutada või analüüsida,» pidas ta loomulikuks.
Tema sõnul pole ju õpilasel kontrolltöögi ajal õpiku kasutamisest abi, kui ta sellega varem töötanud ei ole. «Kui sa oled infootsimisega pidevalt seotud, siis oskad seda teha. Kui arvad, et üldse õppeprotsessis ei osale, lähed eksamile ja avad interneti, siis sa ei leia sealt midagi,» leidis Püüa.
«Näiteks ühiskonnaõpetuse eksamil, kus on aegade algusest peale lubatud põhiseadust kasutada, ei ole paraku sellel põhinevad ülesanded kõige paremini lahendatud. Mõnikord nõrgemad õpilased võivad mõelda, et tühja ma ette valmistan, kui see põhiseadus on mul laual – aga kui sa ei ole sellega tööd teinud, ei oska seda ka eksamil kasutada. Sellele tuleb koolis tähelepanu osutada, et kaoks petlik arusaam, et kui abivahendit võib kasutada, siis õppeprotsessis panustama ei pea.»