Soolise suhtarvu kehtestamisel töökohtade täitmiseks on aga hoopis teistsugune loogika – juhul kui mingile ametikohale kandideerijatest jääb sõelale võrdse kvalifikatsiooniga mehi ja naisi, siis langeb valik alaesindatud soo kasuks (milleks võib olla ka meessugu). Alla olgu joonitud, et tegemist on sellisel juhul võrdselt sobivate kandidaatidega (võrdne kvalifikatsioon, eelnev töökogemus jne) ning ei saa tekkida olukorda, kus kvoodiga tuleb ametikohta täitma madalamalt kvalifitseeritud naine, mitte konkursi kõige tugevam (mees)kandidaat.
Kõige rohkem kasutatakse kvootidest rääkides Norra näidet, kus juba kaheksa aastat on edukalt kehtinud sookvoot börsil noteeritud suurfirmade juhtorganite moodustamisel. Et sellistele ametikohtadele on alati suur konkurss, siis võrdsete kandidaatide korral eelistatakse alaesindatud sugu, pidades silmas, et kummagi sugu ei oleks juhtkonnas vähem kui 40 protsenti. Sarnase loogika alusel võis konkurss toimuda ka näiteks Statoil Eesti uue juhi valimistel – kandidaate oli kindlasti palju, lõppvoorus kõik võrdselt sobivad, ent, et kütusesektor on traditsiooniliselt meeste valdkond, siis langes otsus naiskandidaadi kasuks.
Milleks üldse tegeleda soolise tasakaalu saavutamise taotlemisega, pseudoteema, ütleb nii mõnigi. Ei ole. Jättes siinjuures kõrvale inimõiguste temaatika ja selle tagamise kohustuse on erinevate riikide, eriti Euroopas ja USA-s, kõrgetasemelised uuringud tuvastanud otsustustasandil soolise tasakaalu kasumlikkust nii majandustulemustele kui poliitilisele otsustusprotsessile.
Selgitamist vajab ka palgalõhe mõiste, milline meil Eestis tõepoolest juba aastaid Euroopa kõige suurem on. Rõhutan aga, et täna olemasolev statistika ei näita kui suur on naiste-meeste palkade erinevus sama või samaväärset tööd tehes. Palgalõhe puhul võrreldakse naiste-meeste keskmisi bruto tunnipalku.
Teisisõnu: kui Eestis on palgalõhe 27,6 protsenti, siis saab öelda, et «keskmine» eesti naine teenib «keskmisest» eesti mehest keskmiselt 27,6 protsendi vähem, mitte aga, et naine saab sama tööd tehes vähem palka võrreldes mehega. Selleks, et meil oleks võimalik hinnata naiste-meeste palku sama või samaväärse töö puhul ning astuda samme ebaõigluse kaotamiseks töö- ja ametikohtadel on kõigepealt tarvis hindamise juhendit. Juba kaheksa aastat tagasi pani seadus valitsusele selle koostamise kohustuse, ent seadusenõue on seniajani täitmata, valitsuse tegevuse üle järelevalvet teostav riigikogu pole suutnud (või tahtnud) midagi seaduse täitmiseks ette võtta. Selline olukord on EL õigusriigis ennekuulmatu.