/nginx/o/2025/04/13/16776191t1h465a.jpg)
- Eesti näitas, et sõnadele järgnevd teod.
- Tanker Kiwala on potentsiaalselt ohtlik mereohutusele.
- Läänemeri peab olema NATO sisemeri selle sõna otseses mõttes.
Tanker Kiwala kinnipidamine Eesti mereväe poolt reedel näitab meie tõsiseltvõetavust nii sanktsioonide kui mereohutuse osas. Lisaks suurendab kinnipidamine Eesti kaalukust meie liitlaste silmis.
Kui Soome peatas eelmise aasta lõpus kaablilõhkumises kahtlustatava laeva Eagle S, kahtlesid paljud, kas Eesti oleks sama teinud. Eesti on nüüd laeva kinni pidanud, küll vähem dramaatilisemal moel kui meie põhjanaabrid ja teistel põhjustel, aga tegu on tehtud.
Teiste põhjuste all tuleb silmas pidada, et Kiwalal puudub lipuriik ja varasemast on mitu riiki sellele sanktsioonid kehtestanud. Tanker kuulub nn Vene varilaevastikku, seda kahtlustatakse ammu kui Venemaa vahendit sanktsioonidest kõrvalehiilimiseks.
Lisaks sellele avastasid Eesti võimud Kiwalal 40 puudust, mis tähendab, et potentsiaalselt võib laev reostada merd. Tankeritäis kütust Soome lahes oleks igal juhul tohutu keskkonnakatastroof. Puhas Soome laht ja mereohutus on meie kõigi huvides.
Majandusekspert Raivo Vare sõnul uhuvad näiteks 100 000 tonni raskeõli füüsikalised omadused selle veepinna alla – seda on keeruline korjata, hukkuvad kalad ja linnud, rannahooajal on mitmeks aastaks kriips peal. «Kõik jamad. Kuskilt raha sellega tegemiseks, peale maksumaksja, võtta ei ole,» ütles Vare Postimehele.
Me oleme liigagi tihti näinud tühipaljaid fraase, milles väljendatakse kas «muret» või «sügavat muret» Venemaa käitumise pärast. Aga sõnadele ei järgne tegusid.
Kiwala kinnipidamine näitab veel koostööd liitlaste vahel. Sest teadaolevalt oli Eesti Kiwalale silma peale pannud juba varem, mis tähendab, et vähemalt osaliselt pidi Kiwalaga seotud info tulema liitlastelt. Ja nii peabki see olema.
Igasugused sanktsioonid ei kehti, kui nende kehtestamiseks puudub jõustamismehhanism. Me oleme liigagi tihti näinud tühipaljaid fraase, milles väljendatakse kas «muret» või «sügavat muret» Venemaa käitumise pärast. Aga sõnadele ei järgne tegusid.
Kui tahta, et Läänemeri oleks tõesti NATO sisemeri, siis tuleb vastavalt ka käituda. Kiwala kinnipidamine annab hoiatussignaali teistelegi puudustega laevadele, et Eesti rakendab mereohutust tõsiselt ja et mitte sattuda Eesti võimude vaatevälja, tasub sõit Soome lahes jätta tegemata. Kui Soome saatis eelmisel aastal tugeva sõnumi kaablilõhkujaile, siis Eesti saatis tugeva sõnumi varilaevastikule.
Oluline on ka, et Eesti tõestas ennast meie liitlaste silmis. Kujutelm Läänemerest kui NATO sisemerest saab teostuda alles siis, kui kõik siinsed NATO liitlased on valmis koordineeritult tegutsema. Kaudselt aitab NATO koostöö ka Ukrainat, sest mida vähem on võimalusi Venemaal sanktsioonidest kõrvale hiilida, seda parem on see Ukrainale.