Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

JUHTKIRI Jäägem püsti! (1)

Copy
Päeva karikatuur. 15. jaanuar 2025.
Päeva karikatuur. 15. jaanuar 2025. Foto: Urmas Nemvalts
  • Tallinna uus linnavõim lubas muutusi libedatel teedel, aga me oleks pidanud teadma paremini.
  • Samal ajal propageerib linn vähem autodega sõitmist.
  • Kuni ei suudeta lahendada elementaarseid probleeme, pole mõtet suuri tulevikuplaane teha.

Tallinna linnavõimu suutmatus korraldada pealinnas lumekoristust ja libedusetõrjet seab otseselt ohtu linnakodanike turvalise liiklemise.

Mullu aprillis vahetus Tallinnas võim. Seni ligemale 20 aastat sisuliselt ainuvõimu nautinud keskerakondliku linnavalitsuse asemele tuli nelja erakonna koalitsioon. Tundus, et asjad liiguvad paremuse poole. Üheks vastse koalitsiooni lubaduseks oli puhastada kõnniteed lumest.

Oleks pidanud teadma paremini! Edgar Savisaare Tallinna linnapea ajast sisse töötatud soojade kohtade süsteem võeti uue koalitsiooni poolt lihtsalt üle ja kauaoodatud muutused jäid olemata. See aga tähendab – nagu ka eelmise linnavõimu ajal – palju asendustegevusi. Üheks selliseks on uue koalitsiooni puhul katsed muuta liikluskorraldust, olgu selleks liiklusmärkide paraad Kaarli puiesteel või jalgrattateed, mis tekitavad ummikuid Paldiski maanteel.

Aga tegelik probleem ehk asjaolu, et sisuliselt on pealinn aastast umbes viis kuud kaetud lume ja jääga, jäi unarusse. Me näeme linnaelanike nurinat libedate kõnniteede üle. Mõnes kohas polegi inimestel mujal kõndida kui sõiduteel, kus asfalt väljas.

On arusaadav, et kui ilm muutub – olgu selleks jäävihm või tuisk –, siis kohe jaole ei saa. Aga ka mitu päeva hiljem ei saa Tallinn jaole, inimesed kukuvad. Tõsi, hea moment leidub selleski, et paljud pakuvad üksteisele tuge ja paljud pakuvad ühismeedias abi ka lume koristamisel.

Samal ajal propageerib linn vähem autodega sõitmist. Mismoodi küll võiks see õnnestuda, kui mõnes kohas ongi auto ainus võimalus jõuda punktist A punkti B. Mõnikord võib osutuda keeruliseks üldse autoni jõudmine.

Seni kuni ei suudeta lahendada lume ja libeduse probleemi, võib kõik visioonid tuleviku liiklusest prügikasti visata.

Omaette punkt on liikumispuudega inimesed, kellel on sisuliselt võimatu pealinnas ilma autota liikuda – treppidel puuduvad tihti käsipuud; et bussipeatustes on suured lumevallid, peatub buss sõiduteel, see aga tähendab omakorda, et kõrgus bussi astumisel suureneb jne. Ometi peaks pealinn olema liikumissõbralik kõikidele.

Postimees teeb linnavalitsusele ettepaneku hakata lume ja libeduse probleemiga tõsiselt tööle, selle asemel et visandada igasuguseid plaane peatänavast ja jalgrattasõbralikust linnast. Seni kuni ei suudeta lahendada lume ja libeduse probleemi, võib kõik visioonid tuleviku liiklusest prügikasti visata. Nii näiteks on ju ka jalgrattateede rajamise peamine eesmärk turvalise liikluskeskkonna loomine jalgrattureile. Samamoodi peaks eesmärk olema turvalise liikluskeskkonna loomine jalakäijatele.

Võib ju vastu küsida, miks me kirjutame ainult Tallinnast, eks ole libeduse ja lumega probleeme ka mujal. Eks olegi, aga just Tallinna linnavõim on andnud konkreetse lubaduse lund koristada, muutes sellega küsimuse reljeefsemaks. Kõik see tekitab kahjutunde, et kohalikud valimised tulevad lumevabal ajal, sest kui need toimuksid lumisel ajal, oleks praegusel linnavõimul küll keeruline ametis püsida. Seniks aga katsugem püsti jääda!

Tagasi üles