Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

JUHTKIRI Piirangud vaenulikele laevadele (11)

Copy
Artikli foto
Illustratsioon: Urmas Nemvalts
  • Taristu saboteerimine on vaenulik akt, millele tuleb vastavalt reageerida.
  • NATO riigid võiksid keelata varilaevastiku Venemaa naftaveo Läänemerel.
  • Kindlasti peame rääkima ühtlasi Eesti elektri varustuskindlusest, sest sabotaaž ilmselt jätkub.

Niisiis, see on juhtunud taas. Estlink 2 merekaabel on purunenud – või õigem oleks ehk öelda, purustatud - ja lähipäevadel ootab meid kallim elektrihind.

Enne rikke ilmnemist ületas kaabli Cooki saarte lipu all sõitev naftatanker Eagle S, mis vähendas enne seda märkimisväärselt kiirust. Cooki saared on keset Vaikset ookeani asuv Uus-Meremaaga vabalt assotsieerunud riik. Neil pole oma sõjaväge ning riigikaitse eest vastutabki Uus-Meremaa. Küll aga pakuvad nad merenduses nn mugavusliputeenust. Kes soovib, võib mõõduka tasu eest oma laeva riigi registrisse kanda ilma küsimusi küsimata või laeva neilt rentida.

Seda võimalust ongi Venemaa kasutanud, kuna väljaande Marinetraffic andmetel kuulub Eagle S Venemaa varilaevastiku koosseisu. Tuletame meelde, et varilaevastikku kuuluvate laevade tegelik omanik on avalikkusele teadmata. Küll aga teame, et konkreetne laev tegeleb nafta transportimisega sanktsioonide all olevalt Venemaalt, mistõttu ta sõidabki praegu Läänemerel.

NATO riigid võiksid keelata varilaevastiku Venemaa naftaveo Läänemerel, kasvõi vastumeetmena Venemaa sabotaažitegevusele Euroopas.

Praegu ei saa kindlalt väita, et konkreetne laev oleks rikke põhjustanud, kuid parafraseerides Agatha Christie krimiklassikat, kahtlustataval on motiiv ja ta viibis õigel ajal õiges kohas. Ning enamasti kaablid iseenesest ei purune.

Mida me peaksime järeldama ja ette võtma? Postimees on sellest varem juhtkirjas kirjutanud ning võtnud seisukoha, et taristu saboteerimine on vaenulik akt, millele tuleb vastavalt reageerida. Läänemerd ümbritsevatel NATO riikidel pluss Suurbritannial on piisavalt merelist sõjajõudu, et kahtlustatavad laevad kinni pidada ning asjaolud kindlaks teha. Kui süü tuvastatakse, tuleb alus interneerida ning hoida seda kinni, kuni süüdlased on kahju hüvitanud.

Pole küll tõenäoline, et Cooki saared (kus on umbes 15 000 elanikku) tulevad hüvitama meile kaabliparanduskulusid või meie kõrget elektrihinda ja tõenäoliselt pole ka Eagle S turuväärtus laevana kuigi kõrge, kuid küsimus on põhimõttes. Me ei saa leppida olukorraga, kus kaablid muudkui katkevad ja me ei võta ette mitte midagi.

Kuid veelgi parem oleks täiendav idee, et NATO riigid võiksid keelata varilaevastiku Venemaa naftaveo Läänemerel, kasvõi vastumeetmena Venemaa sabotaažitegevusele Euroopas. Nii ühtlasi tagame, et Venemaal on vähem võimalusi sanktsioonidest kõrvalehiilimiseks. Postimees soovib, et meie valitsus astuks selleks liitlaste suunal kiiresti samme.

Lisaks tasub kahtlaseid laevu jälgida juba eos. Nimekiri on meile teada: Vene Föderatsioon, Hiina Rahvavabariik, Venemaa naftat vedavad mugavuslipu all sõitvad laevad. Muide, viimased on ka märkimisväärne keskkonnaoht, sest neil puudub piisav tehniline järelevalve. Meenutame, et detsembri keskel uppusid Mustas meres tormiga kaks Venemaa tankerit, Volgoneft-212 ja Volgoneft-239, millest üks murdus lihtsalt pooleks.

Kindlasti peame rääkima ühtlasi Eesti elektri varustuskindlusest, sest võib ennustada inimtekkelisi kaablirikkeid tulevikuski. Kuid see on juba omaette teema.

Tagasi üles