Viimase aja debatt sooneutraalse lasteaia üle näitab taaskord, kuivõrd ebamugavalt inimesed end tunnevad, kui jutuks tuleb inimese sugu ja selle sotsiaalne kujundamine ühiskonna poolt. Kuidas muidu selgitada asjaolu, et uudis sooneutraalsest lasteaiast tekitab nii palju elevust (vaadakem ka kommentaaride arvu – üle 480) ning uudis sellest, et enamik Eesti peredest peab õnnetuse korral laenu võtma, ei tekita mingit arutelu (kommetaaride arv 33).
Selles debatis jääb aga sageli tähelepanuta, et tegelikkuses ei ole konflikt mitte väärtustes, vaid pigem maailmapildi tasandil. Usun, et nii toetajad kui ka vastased lähtuvad väärtusest, et laps peab olema õnnelik. Konflikt aga tekib sellel tasandil, millisena interpreteerime maailma. Toetajad reeglina lähtuvad ideest, et igaühel on õigus enesemääratlemisele, vastased aga toetuvad oma argumentatsioonis lähtepunktile, et meile on looduse poolt ette antud sugu ja sellega kaasnevad soorollid.
Normaalsed ja kõik ülejäänud
Vanalinna Hariduskolleegiumi direktriss Kersti Nigesen avaldab oma arvamusartiklis «Laps täiskasvanu mängukanniks» (PM 17.04.2012) muret samal teemal. Artiklis on autor sidunud omavahel nähtavamalt ja vähemotseselt sooidentiteedi probleemid, homoseksuaalsuse ja pedofiilia, tuues erinevaid näiteid oma kogemustest. Autor klassifitseerib seeläbi, mis on normaalne ja mis mitte.
Vaatlen kahte arvamust antud artiklis eraldi. Autor viitab sooidentiteedi probleemidele. Meie keskel elab erinevaid inimesi. Mõni tüdruk ei taha kanda kleiti ning talle meeldib mängida «poiste mänge». Kas tegu on sooidentiteedi probleemiga? Millal ja kelle jaoks on probleem probleem? Kas lapse enda jaoks või teda ümbritsevate jaoks, sest ta ei sobitu meile etteantud kategooriatesse? Eeldan, et tegu on just viimasega ning seeläbi muutub see ka lapse enda jaoks probleemiks, kuna teda võidakse teiste laste poolt narrida. Sel juhul, kus on probleem, millega peaks tegelema? Kas sundida seda last tema etteantud soorollidesse või tagada tema õigus olla selline nagu ta soovib ja luua kooli (lasteaeda) atmosfäär, mis toetab teda?