Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

EESTIS TÖÖTAV SOOME PROFESSOR Ka Eestile avaneb laevandusturul suur võimalus, mida tuleks ära kasutada

Maersk Line'i konteinerlaev läbimas Suessi kanalit.
Maersk Line'i konteinerlaev läbimas Suessi kanalit. Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / Scanpix

Võib kuulda arvamusi, et laevanduses ei ole võimalik enam suuri kasumeid teenida. Vastupidi! See on maailmas jätkuvalt üks tööstusharu, kus ärijulgust ja ettenägelikkust premeeritakse üsna heldelt. Julgen isegi öelda, et põnevad ajad ei ole merenduses sugugi möödas, vaid alles ees, kirjutab Tallinna Tehnikaülikooli Eesti Mereakadeemia professor Ulla Pirita Tapaninen.

Teismelisena lugesin pakse raamatuid saja aasta tagustest mereseiklustest, kuidas vaprad meresõitjad vallutasid ookeanilaevadel maailma. Eriti põnev tundus mulle Inglise telesari «The Onedin Line» (võib-olla nägid seda ka Soome televisiooni vaadanud põhjaeestlased?), kus laevafirma omanikust kapten James Onedin aastatel 1860–1886 kordamööda rikastus ja siis jälle kaotas kõik. Tema laevafirma Onedin Line vedas purjelaevadel kaupa Aasiast Euroopasse ja tagasi – mõnikord purunesid laevad ja laevafirma kaotas palju raha, kuid enamasti teenis ta vapustavat kasumit.

James Onedin on küll ilukirjanduslik tegelane, aga sel ajal oli laevanduses tõepoolest käimas revolutsioon, sest töökindlad ja sujuvad aurulaevad vahetasid välja tuulest sõltuvad purjelaevad. Teisest küljest olid aurulaevad tänu oma tehnoloogiale ka altid riketele ja sõltusid kivisöest. James Onedin oskas ette näha, et söetööliste streigi tõttu kivisöe hind tõuseb ja kättesaadavus väheneb, mistõttu sai just siis purjelaevadega teenida suuri kasumeid.

Tagasi üles