Kardan, et enamik sooneutraalsuse teema kommenteerijaid tunnevad, et terve mõistuse seisukohalt on raske artiklis toodud vaatekohast aru saada, ja nii kiputakse vastama ka irooniliselt. Mõned aastad tagasi kippusid seda teemat käsitledes muutuma irooniliseks ka meie õpetajad ja vanemad, pidades sooneutraalsust teemaks, mis ei saa Eestis terve mõistusega inimestele kuidagi aktuaalseks muutuda. Aga nad eksisid.
Sooprobleemidega oleme tegelikult kokku puutunud kooli algusaastatest alates. Sooidentiteedi probleemid, soovahetus, homoseksuaalsus, ka oma sookaaslasega koos elav vanem on teemad, mis on nõudnud vahetut reageerimist konkreetsete juhtumite põhjal.
Aga nende juhtumite põhjal võin kindlalt öelda, et otsiti mõistmist ja abi, mitte õigusi ja tunnustust. Mõistmist vajab ju tegelikult iga inimene ja halvim, mis võib juhtuda, on see kui inimene oma muredega üksi jääb.
Meie ühiskonnas juhtub aga seda, paraku, üha rohkem. (Mõned aastad tagasi levitasid ka need lapsed, kes olid oma üksinduses satanismist abi otsinud, sellist teavet, et VHK on neile sobivaim kool.)
Kasvab laste hulk, kes on jäänud ilma hoolest, millele on neil lastena õigus. Muidugi ei ole kool institutsioon, mis nii sügavatele probleemidele lahendust saaks tuua, aga inimesi saab austada ja nende väärikust saab hoida igas institutsioonis, ka koolis, hoolimata nende probleemide raskusest. Austus ja mõistmine on ka turvalise ja vägivallatu koolikeskkonna kujundamise eeldus (mitte ainult kriisiplaanide koostamine, nagu tänases ühiskonnas mõnikord mulje jääb).