/nginx/o/2024/07/31/16258622t1hcbe7.jpg)
- Linnad on loodud ennekõike oma elanike, nii vanade kui uute, teenimiseks.
- Pealinlased ei pea maksma Elvas elava Juhani valikuid kinni.
- Linlastele, sealhulgas tublidele autojuhtidele, tuleks anda linnaosapõhiselt suurem otsustusõigus.
Linn on loodud oma elanike huvide teenimiseks ja neile parima elukeskkonna pakkumiseks, kirjutab Tallinna linnavolikogu liige Jaanus Riibe (Reformierakond).
Juhani Jaeger (Isamaa) väitis hiljuti Postimehes, et linn ei kuulu ainult linlastele, samal ajal rõhutades süvenevat konflikti linnaplaneerimises ja kritiseerides teravalt 15-minuti linna kontseptsiooni.
Isamaa eksib – linnad on loodud ennekõike oma elanike, nii vanade kui uute, teenimiseks. Kui linna prioriteediks ei oleks oma elanike heaolu, siis kannataks kogukonna sidusus ja elukvaliteet.
Tallinn ei kuulu elvakatele ja Elva ei kuulu tallinlastele. Elva ja Tallinn võivad ju koostööd teha eri projektides, kuid see ei anna kummagi linna juhtidele ega elanikele voli sekkuda üksteise poliitikatesse. Tallinna arengu otsustavad ikkagi tallinlased ise. Selle linna elanikud panustavad igapäevase tööga linna arengusse, makstes makse, kasutades aktiivselt avalikku linnaruumi, lüües kaasa erinevates algatustes ning kujundades pealinna kogukonda.
Kui mõnes linna asumis otsustavad elanikud, et seal võiks rakendada 15-minuti kontseptsiooni, siis see on Tallinna siseasi. Leidub linnakodanikke, kes on sellele heakskiidu andnud ja nende tahet on vaja austada.
Kohalike linnaelanike õiguste ja huvide esikohale seadmine pole ekslik või ohtlik, vaid loomulik osa demokraatiast ja keskne element kohalikus valitsemises.
Rohkem ambitsiooni, vähem «ei saa» suhtumist
Ei see nõustuda Jaegeri väitega, et 15-minuti linna idee elluviimine on «erand», mida «saavad lubada endale väga vähesed», kui Põhjamaades on seesama kontseptsioon suurlinnade eri asumites korduvalt ellu viidud.
Kusjuures ei ole neis Põhjamaade linnades autod kuhugi ära kadunud. Sama soovib Tallinn ning Reformierakond – et autojuhtidel oleks linnas hea, ummikuvabam elu. Kuid tänavad pole kahjuks kummist ja ummikuvabamaks läheb elu siis, kui suudame üheskoos targemalt linnaruumi planeerida.
15-minuti linn on võimalik ja pakuks osalt leevendust ummikute vastu. Olen veendunud tallinlasena, et mu kaaslinlaste igapäevaruum peabki tulevikus olema kujundatud selliselt, et kõik vajalik oleks käe-jala juures, sest Tallinna jõukus ja kasv lubab ambitsioonikalt mõelda. Kodu- ja töökoht, mille läheduses on ka lasteaed, kool, spordiklubi, pood ja apteek pole utoopiline mõte, sest Tallinnas on piisavalt asustustihedust, et seda lubada.
Täna see täielikult nii veel Tallinna linnas ei ole, kuid sinnapoole liikudes tuleb lähtuda just Tallinna linnaelaniku vaatenurgast. Nii ei ole Kristiine elanikel tulevikus vaja võtta ette tundide pikkuseid sõite linna teise otsa.
Muidugi peavad linnavalitsus ja -volikogu lähtuma sealjuures sellest, et linnaosadel on eri tüüpi väljakutsed. See, mida täna on vaja teha Mustamäel, on erinev võrreldes Kristiine, Kadrioru või Pirita vajadustega. Ühe lauaga lüües satume ohtlikku üldistamise tupikusse, mis viib ebavajaliku vastandumiseni. Jalgratta kasutamine on küll kasvutrendis, kuid mitte ükski reformierakondlane ei taha autokasutust keelata, sest autosõit on ka oluline osa 15-minuti linna kontseptsioonist.
Tallinlased ei pea maksma kinni inimese valikut kolida maale või eeslinna
Olen nõus Jaegeriga argumendis, et Tallinna linn täidab väga olulist rolli kogu Põhja-Eesti regioonis.
Aga...
Põhja-Eesti tõmbekeskuseks olemine ei tähenda, et linna arengut tuleks rihtida lähimaakondade, ammugi kõigi Eesti maakondade elanike soovidest lähtuvalt. Kui linna infrastruktuur muutuks Isamaa liikmete soovide järgi kogu Eesti taristuks, siis kuidas jagada maksuraha? Linnaelanike rahaline panus õigustab seda, kuidas nende raha kasutatakse.
Pealinlased ei pea maksma Elvas elava Juhani valikuid kinni. Linna aeg-ajalt sattuvate külaliste mugavus ei kaalu üle linnaelanike pikaajalisi huve ja väärtuseid. Need erinevad soovid ei pruugi olla omavahel alati konfliktis, kuid lõplik otsus jäägu pealinlastele.
Kordan, tallinlaste prioriteedid on Tallinna linnavalitsuse jaoks olulisimad. Täpselt nagu elvalaste mured on Elva juhtide jaoks olulisimad. Sellised ajaloolised eksperimendid, kus linna planeeriti kaugemate piirkondade ja keskuste huvidest lähtuvalt, heites kõrvale kohalike huvid, on osutunud pigem kahjulikeks ja on jäänud minevikku. Linnaelanikel on otsustusõigus kohalike poliitikate üle, elanikud kannavad demokraatlikku vastutust ja peavadki otsustama linna arengusuundade üle. Linn peab olema linnaelanike nägu.
Ka vaidlused sõiduridade, parkimiskohtade või jalgrattateede ümber on linnaelanike endi asi, mille arengu ja otsustega tuleb pealinna külalistel leppida.
Tänagi planeeritakse Kristiine ristmiku uut transpordisõlme, uusi trammiliine või Peterburi maantee põhjalikku rekonstrueerimist, tulevad modernsemad magistraalid ja luuakse juurde ka parkimiskohti. Autod ei kao lähitulevikus kuhugi ja autoliiklusele jääb oluline roll, kuid tuleb möönda, et autostumine linnades on muutunud tõsiseks probleemiks – tänavad pole kummist, vaja on uusi lahendusi. Kuigi tihti püütakse üles kütta konflikti jalgratturite, ühistranspordi ja autoliikluse vahel, siis tegelikkuses seda ei ole. Pealinna elanikud ootavad keskendumist kvaliteetsele linnaruumile, mis pakub erinevaid alternatiivseid liikumisvõimalusi.
Tegelikult tuleks linlastele, sealhulgas tublidele autojuhtidele, anda linnaosapõhiselt suurem otsustusõigus. Üks võimalus on laiendada linnaosakogude rolli linnajuhtimises ja anda neile rohkem võimu. Linnaosakogude rolli suurendamine kallutaks tulevikus ka linnaplaneerimise tugevamalt kohaliku elaniku soovide poole. Lühidalt öeldes – Kristiine muutuks veelgi enam Kristiine elanike nägu.