Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

JUHTKIRI Maksudega ummikusse (5)

Copy
Päeva karikatuur. 09.08
Päeva karikatuur. 09.08 Foto: Urmas Nemvalts
  • Ministeeriumis ringleb idee ummikumaksust, aga ministrid ei tea asjast midagi.
  • Tegemist on suurlinnade meetmega vähendada autode hulka tipptunni ajal.
  • Stockholmi näitel oleks päevase ummikumaksu maksimummäär umbes 12 eurot.

Neljapäevasel valitsuse pressikonverentsil ütles peaminister Kristen Michal, et valitsus ei kavatse kehtestada ummikumaksu ega ühtegi teist uut maksu peale laiapõhjalise riigikaitsemaksu. Maksumaksja vaiksel tulel konnana pehmeks keetmine on jõudnud punkti, kus kõik rõõmustavad sõnumi üle. Ummikumaksu kõrval tundub riigikaitsemaks nüüd juba üsna mõistlik nähtus.

Kustkohast see ummikumaksu jutt üleüldse tuli? Ajakirjandusele oli teada, et ühe omavalitsuse ja regionaalministri alluvuses olevate ametnike vahel hargnes ummikumaksu kehtestamist vaagiv kirjavahetus.

Pressikonverentsil ütles regionaalminister Piret Hartman (SDE), et ta ei olnud kirjavahetusest teadlik, kuid lubas pärast pressikonverentsi majja naasta ja ametnikega rääkida. Hartman kinnitas ühtlasi, et tegemist oli ametkondadevahelise kirjavahetusega ning idee oli välja käinud üks omavalitsus.

Ent nagu ütleb vanarahvas: kus suitsu, seal tuld. Ilmselt pole põhjust omistada ummikumaksu juttu pelgalt mõnele ametnikule, mis muidugi olekski iseenesest väga imelik – kui ametnikud otsustavad palehigis omavahel suuri asju ning minister ei teagi sellest midagi. Kuid võib-olla antud juhul ametnikud juhindusidki ministri silmavaatest või ei teadnud minister tõepoolest viimaste kirjade sisu.

Igatahes, lugedes SDE üldkogu kinnitatud programmi 2023. aasta riigikogu valimisteks, seisavad seal järgmised read: «Võimaldame kohalikel omavalitsustel kehtestada täiendavaid kohalikke makse (nt ummikumaks suuremates linnades, turismimaks).» Lisades siia fakti, et Eesti kõige suurem omavalitsus on Tallinna linn, kus on linnapeaks sotsist Jevgeni Ossinovski, tundubki tegemist olevat mingi sotside ihaldatava plaaniga.

Idee tasandil on tegemist järjekordse hullu ideega maailmaparandamisest inimeste surnuksmaksustamise abil, mis saabub Eesti ostuvõimet arvestades paratamatu kindlusega.

Lühidalt ka sellest, mida ummikumaks endast kujutab. Tegemist on suurlinnade meetmega vähendada autode hulka tipptunni ajal. Näiteks Stockholmis ja Göteboris koguvad maksupunktid raha automaatselt, kui autojuht möödub neist tööpäeviti vahemikus kella kuuest hommikul kuni poole seitsmeni õhtul.

Niisiis pole vähemalt tegemist olukorraga, kus näiteks Tallinna linnavõim tekitab teeremontidega massilisi ummikuid ning siis asub neis seisvaid sõidukeid maksustama. Üheks näiteks autojuhtide üha suuremast diskrimineerimisest on see maksuidee sellele vaatamata. Stockholmi näitel oleks päevase ummikumaksu maksimummäär umbes 12 eurot. Mõeldes uue Tallinna Haigla maksumusele, mis oleks 850 miljonit eurot, võib igaüks ise arvutada, kui kaua kuluks aega selle summa kogumiseks ummikumaksu abil.

Kokkuvõtteks, ideetasandil on tegemist järjekordse hullu ideega maailmaparandamisest inimeste surnuksmaksustamise abil, mis saabub Eesti ostuvõimet arvestades paratamatu kindlusega. Kurb on vaadata meie poliitikavälja, kus oleme tunnistajateks erinevatele mõttevälgatustele, millel puudub peale ideoloogia igasugune mõjuanalüüs.

Tagasi üles