:format(webp)/nginx/o/2024/07/26/16245977t1h46a2.jpg)
- Kamala Harrist on saatnud pärast Bideni kõrvale astumist tormiline edu.
- Demokraadid leidsid ühise keele nõutud, aga keeruka valijategrupiga – noortega.
- Kuigi Harris pole paljude sõnul asepresidendina eriliselt silma paistnud, näib, et see on muutumas.
Mis on ühist laimirohelisel värvil, beežil ülikonnal ja kookospuul? Need kõik on saanud sümboliks Kamala Harrise kampaanias, mis on andnud Demokraatlikule Parteile uue hingamise.
Ameerika Ühendriikide asepresident on suutnud teha kõigest nädalaga seda, mis ei õnnestunud president Joe Bidenil nelja aastaga: kaasata orgaaniliselt nooremaid valijaid ja tekitada tuntavat elevust keskkonnas, mis võib otsustada valimiste tulemuse – internetis.
Bideni nädalataguse otsuse järel loobuda teiseks ametiajaks kandideerimisest on TikTok ja teised ühismeediakanalid plahvatanud Harrise-teemalise sisuga. Kaadrid Harrisest tantsimas või tema ema manitsussõnad «Kas te olete kookospuu otsast kukkunud?» on läinud ringlusse lugematute meemide ja lühivideotena, mis jõuavad uudisvoogu ilma otsimatagi. TikTok on varem olnud Donald Trumpi ja tema toetajate pärusmaa, mis võimaldas ekspresidendi kampaanial jõuda noorema valijaskonnani. Paljuski seetõttu, et Trump on «meemitav» – teisisõnu öeldes isikupärane. Olgugi Biden kui hea president tahes, säärast X-faktorit tal ei ole.
Asepresidendi meeskond on olnud väga nutikas, kasutades ära kiiresti lendu läinud meeme ja rääkides Gen-Z-ga nende endi keeles.
Harrise saamine de facto demokraatide esikandidaadiks on olukorda drastiliselt muutnud. Pärast seda, kui Bideni presidendikampaania TikToki konto nimetati ümber Harrise järgi, suutis see koguda kolme päevaga üle 40 protsendi rohkem meeldimisi kui varasema poole aasta jooksul kokku. Asepresidendi meeskond on olnud väga nutikas, kasutades ära kiiresti lendu läinud meeme ja rääkides Gen-Z-ga nende endi keeles. «Fotod Kamalast ∞ auraga» (trend, mis näitab «aura-punktides», kui lahe inimene on) ja muud taolised pildiallkirjad näitavad tema meeskonna kultuurilist kompetentsi, kuid ilma noorte omaksvõtuta võiks kõik see mõjuda ülepakutult.
Üks suurimaid jackpot’e Harrise kampaaniale oli popstaar Charli XCXi lihtne säuts: «Kamala on BRAT». «Brat» ei ole mitte ainult selle suve kuumim album, vaid terve märgikogum, mis on pannud aluse internetipõlvkonna uusimale esteetikale. Peagi pärast Charli XCXi «toetusavaldust» värvus Harrise kampaanialehe päis albumi kaanekujunduse järgi laimiroheliseks ja Charli lugu «365» kasutati Harrise meeskonna TikToki postituse helitaustana. Angloameerika kultuuriruumis on tegu enam-vähem sama võimsa toetusavaldusega kui saada Tõnis Mägi oma üritusele «Koitu» laulma.
Omaette huvitav on vaadata Trumpi ja Harrise kampaaniate võrdlust suhtes popkultuuriga: Hulk Hogan, Kid Rock ja Holly Valance kõnelevad hoopis teist keelt (ja teise põlvkonnaga) kui Charli XCX ja Beyoncé.
Samuti on Harrise meeskond näidanud Gen-Z-st kaugemale ulatuva märgikeele oskuslikku kasutamist – kolmapäevased fotod Harrisest beeži ülikonda kandmas mõjusid omamoodi Demokraatliku Partei siseviitena ja tekitasid ühismeedias paralleele fotoga Joe Bidenist ja Barack Obamast beežis ülikonnas. «See on meie järgmine president», umbes sellist sõnumit see pilt edastab.
Omaette huvitav on vaadata Trumpi ja Harrise kampaaniate võrdlust suhtes popkultuuriga. Hulk Hogan, Kid Rock ja Holly Valance kõnelevad hoopis teist keelt (ja teise põlvkonnaga) kui Charli XCX ja Beyoncé, kes andis Harrisele loa oma muusikat kasutada. Jääb üle oodata, mida teeb Taylor Swift, kelle vastu on Trumpi liitlased juba lubanud «püha sõda» alustada.
Kuigi Harrisele on sageli ette heidetud, et ta ei ole asepresidendina suutnud end nähtavaks teha, annab möödunud nädal alust arvata, et sellele probleemile on lahendus leitud.