Kui Postimehe artiklis toodud skeemid ja püstitatud kahtlused vett peavad, on tegemist üsna tüüpilise propagandamehaanika kasutamisega, kirjutab poliitikavaatleja Agu Uudelepp kommentaaris tänase Postimehe artiklile, mis käsitleb Tallinna valitseva Keskerakonna ja venekeelse telekanali PBK üha tihenevat koordineeritud koostööd.
Uudelepp Keskerakonnast ja PBKst: üsna tüüpiline propagandamehaanika
Propagandas on juba ammusest ajast peale kasutatud paari põhimudelit, kui sõnumi initsiaator soovib ise varju jääda. Neist üks on nn sõltumatu peegeldava allika kasutamine. Sellisel juhul edastab sõnumit meediakanal, millel otsest seost algallikaga ei paista olevat. Nii lüüakse mitu kärbest ühe hoobiga: sõnum on usutavam, kuna paistab olevat sündinud iseseisvalt; propagandakanalit on lihtsam üleval pidada, kuna reklaamiaja ostjatele «äri on lihtsalt äri» ja raha saadakse ka nende käest, kes algallikale seda mingil juhul ei annaks; kanalis töötavaid inimesi ja sellele kommentaare jagavaid allikaid ehk nn kasulikke idioote on lihtsam leida, sest nad ei pea muretsema, ega neid äkki reeturiteks peeta ning vastavatesse organitesse vestlustele kutsuta.
Elementaarne on ka see, et sellise kanali loomise puhul on aastakümneid vaadatud televisiooni kui kõige emotsionaalsema ja mõjusama kanali poole. Telekanalile luuakse ümber ka allikate võrgustik, nagu näiteks sõnumi algallika jaoks olulisi põhiteemasid pidevalt õige nurga all üleval hoidvad MTÜd või teadlased, kelle puhul oluline on teaduskraad ja ülikooli heaks töötamine, mitte tegelik kompetentsivaldkond. Nii laenatakse kokku suur hulk autoriteeti, mis vaatajatele jätab objektiivse mulje.
Tänapäeval pannakse juurde ka netikommentaatorite võrgustik, mis aktiveerub kohe, kui peegelkanalit rünnatakse. Postimehe artiklit ja selle juures olevaid kommentaare lugedes jääb mulje, et kirjeldatud skeemi olulised tunnused on olemas.
Prognoosides uudise mõju Keskerakonna mainele tuleb arvestada, et inimesed loevad selliseid artikleid läbi oma filtri. Keskerakonna vastastele on see veelkordne kinnitus, et seda erakonda ei saa usaldada. Edgar Savisaare veendunud valijas süvenes usk, et tema iidolit rünnatakse alatult ning ongi vaja oma meediakanaleid.