Kuhu haridusraha siis kaob? Esmalt võib nõustuda akadeemiku tähelepanekuga, et eelarvestamine tuleks ümber teha. Tegevuspõhisest eelarvest ei saa aru riigikogu, ei saa aru ministeerium ega saa aru haridusvaldkonna esindajad. Nagu Jaak Aaviksoo on öelnud, tuleb olukorra mõistmiseks maha istuda ning dokumente nõuda.
Teise probleemina mainib Aaviksoo paralleelse kuluarvestuse puudumist. Tema sõnul on hariduse sisu ja raha planeerimine täiesti lahus, mis muudab haridusasutuste majandamise väga raskeks.
Lisaks on häda selles, et kuluanalüüs nii üldhariduses kui kutse- ja rakenduskõrgkoolides on õppeasutuste kaupa võimatu, sest koolipidajad esitavad kuluandmeid ühes potis koos.
Pole ka saladus, et vahepealsetel aastatel on omavalitsused ja riik kõvasti haridusraha «betooni» valanud. Koolimaju on ehitatud uusi, aga ka renoveeritud olemasolevaid. Mõistagi on tore õppida ilusas koolis, kuid Eestimaal ringi käies võib näha, et kohati on lahendustega ehk üle pakutud, seda nii kasutatud materjalide kui hoonete suuruse mõttes. Tuleb arvestada, et Euroopa Liidu raha kasutamine on olnud tore, kuid hooneid tuleb üleval pidada ja talvel kütta ikkagi meil endil.
Koolivõrgu läbimõtlematu arendamine haakub Aaviksoo raporti järgmise tähelepanekuga: nimelt näib puuduvat haridustaristu arendamise süsteemne ja pikaajaline plaan – päris strateegiline plaan, mitte retooriliselt pikaks plaaniks nimetatav mõttepaber, nagu neid meeldib esitleda ühel Eesti erakonnal.
Koolide tegevuspõhisest eelarvest ei saa aru riigikogu, ei saa aru ministeerium ega saa aru haridusvaldkonna esindajad.