Maksumaksja raha eest eetriaega Eesti-vaenulikus telekanalis
 

Arvestades rahasummasid – tänavu pea pool miljonit eurot –, tuleks venekeelset telekanalit Pervõi Baltiiski Kanal nimetada Tallinna Televisioon 1ks ja eestikeelset Tallinna TVd Tallinna Televisioon 2ks. Selline järjestus tuleb puhtalt kanalite tegevusajast – Tallinna TV loodi lihtsalt hiljem.

Keskerakonna venemeelsus ei ole pärast idarahaskandaali enam muidugi mingi üllatus, see on pigem kurb tõsiasi ja Tallinna maksumaksjad peavad selle teadmisega päevast päeva elama. Ent tegemist ei ole lihtsalt ühe venekeelse kanaliga, kust avaliku raha eest saateid ostetakse. PBK on Eesti ja Läti omariikluse suhtes lausa vaenulik.

Kui PBK 2004. aasta kevadel näiteks teatas, et Euroopa Liidus on jämeda soola müük keelatud, ja sellega Ida-Virumaal soolapaanika põhjustas, siis võis seda lugeda ehk koomiliseks tööõnnetuseks. Pronksööde kajastus selles kanalis tõi aga meelde hoopis endiseaegsed Nõukogude propaganda klipid imperialistlike jõudude juhitud politseivägivallast rahulike demonstrantide vastu.

Enamasti ei olegi PBKd vaadates mingit naljatuju: nende uudiste järgi läheb Eesti majandus aina allamäge, ühiskond kängub, inimõigusi pole ollagi ning inimesed rändavad lausa massidena Eestist välja.

Süüdi selles on loomulikult samad inimesed, kes igas Savisaare kõneski – Mart Laar ja Andrus Ansip. Et tegelikkus ja statistika neid väiteid ei kinnita, ei pärsi uudiste tegijate entusiasmi.
PBKd Eestis esindav Margus Merima tunnistab küüniliselt, et «see on lihtsalt äri» ja «kes maksab, see tellib ka muusika».

Kuigi tema sõnul on Keskerakonna esindatus PBKs «lihtsalt juhus», ei saa sellega kuidagi nõustuda: üsna tavapärane praktika PBK uudistes on selline, et valitsuskoalitsiooni liikmed otse sõna ei saagi, neid tsiteeritakse vaid kaude, kuid keskerakondlane saab seejärel volilt eetriaega kommentaariks.

Sügavast subjektiivsusest annab aga tunnistust seegi, kuidas ühe kanali tegutsemine kahes, mitmes olulises aspektis täiesti erinevas, teine­teisest sõltumatus riigis – Lätis
ja Eestis – nii ühesuguse tulemuse annab.

Mõlemas riigis toetab see kanal ühesuguseid poliitilisi jõude,  – mõlema riigi pealinna meeri –, ühesugune on ka linnapea erakonna valijaskond. Ning nende riikide kajastus on samuti täpselt ühesugune.

Naiivne oleks arvata, et seda kõike rahastab täies mahus vaid Kreml või mõni varjatud tume jõud. Ei, selles võib igaüks ise reklaamipausi ajal veenduda: suur osa rahast tuleb ilmselt Eesti ettevõtjatelt, kes selles kanalis agaralt reklaami ostavad – «see on ju lihtsalt äri».