Riigikaitsemaksu saabumise eel on mul sõnum poliitikutele, valijatele ja vihje ka uuele kaitseväe juhatajale. Esiteks poliitikud. Kui asute koalitsioonikõnelustel sisustama riigikaitsemaksu mõistet, siis leppige esmalt kokku, mis kuulub riigikaitse alla selle maksu mõistes ja pidage sellest ka tulevikus kinni! Ajalool on kombeks korduda ja seekord võiks õppida eelmistest vigadest, kirjutab reservväelane ja kaitseliitlane Rando Kruusmaa.
RANDO KRUUSMAA ⟩ Riigikaitsemaksust ehk jutupunktid koalitsiooni läbirääkimisteks (9)
Ehk siis ajaloost. Ei olnud ammu, kui poliitikud õppisid selgeks mõiste «laiapindne riigikaitse». Selles ei olegi midagi taunimisväärset, kui poliitikud midagi enesestmõistetavat omaks võtavad, kui ei oleks olnud ühte nüanssi. Nimelt avastasid poliitikud väga kiiresti, et oma valdkonna eelarvelisi puudujääke oleks kasulik katta riigikaitserahast, sest see riigikaitse – 2 protsenti SKTst – tundus toona nii suur ja hoomamatu suurus, et kõik tahtsid sellest osa saada. Nii püüti riigikantseleis maha müüa kõiki oma valdkonna puudujääke laiapindse riigikaitse osana, et saada lisaks ressursse eelarvesse. Kohati see ka õnnestus.
Tuletan meelde, et laiapindse riigikaitse tuum seisneb selles, et iga osapool teeb ära oma osa riigikaitsepusles nii rahuajal kui ka kriisi ajal, see tähendab, erinevates etappides ei lisandu uusi ülesandeid, kuid mahud võivad muidugi erineda.