Vene kirjanik ja ajaloolane Sergei Medvedev arutleb oma essees geniaalse helilooja Dmitri Šostakovitši elu ja tema seitsmenda sümfoonia taustal, millised on fašistliku Venemaa õigused omaaegsele tippkunstile ja võidule Hitleri Saksamaa üle.
Sergei Medvedev ⟩ Kas Putinil on õigus Šostakovitšile? (5)
Möödunud nädalal esitati Prahas Tšehhi filharmoonia kodusel laval, neorenessanslikus Rudolfinumis Šostakovitšit. Filharmoonia orkester esitas peadirigent Semjon Bõtškovi juhatusel tema Seitsmendat sümfooniat «Leningrad». Ilmselt leidub maailma muusikakirjanduses vähe teoseid, mis oleks niivõrd mütologiseeritud ja heroiseeritud. Üldlevinud versiooni kohaselt loodi see 1941. aasta suvel, sõja esimestel kuudel. Šostakovitš oli Saksamaa kallaletungist Nõukogude Liidule vapustatud ja püüdis mitu korda Punaarmeesse või rahvakaitseväkke pääseda, ent sõjakomissarid keeldusid ja pakkusid tööd küll kaitserajatiste ehitusel, küll sõjaväelise bajaaniorkestri juhi kohale. Lõpuks, pärast tungivaid pöördumisi, võeti ta arvele õhukaitse tuletõrjesalka, mille ülesanne oli kustutada süütepomme – tuntud on fotod temast Leningradi majade katustel kombinesoonis ja tuletõrjekiivriga, mille alt läigatavad kuulsad ümmargused prillid.