Meenutame, et IMF on organisatsioon, kes lisaks nõuannete jagamisele aitab vajadusel raharaskustesse sattunud riike. Nõnda juhtus enam kui kümme aastat tagasi Kreekaga, kelle valitsus pidi vastutasuks täpselt täitma IMFi soovitusi: erastama riigisektorit, kärpima avaliku sektori kulusid ning tõstma makse.
Eesti rahandus ei ole veel olukorras, kus peaksime võtma IMFilt laenu. Samas näib, et meie valitsus soovib nui neljaks sellist olukorda vältida. Miks nii? Vaevalt et IMF ütleks midagi teistsugust, kui öeldi Kreekas. Kuid juhtkangide käestandmisel väheneksid meie valikuvõimalused ja see valitsusele ei meeldi.
Seda võib oletada, kui analüüsida tähelepanelikult pressikonverentsil öeldut. Nii IMF kui Eesti Pank kõnelesid Eesti eelarve parandamise võimalustena ühtviisi kulutuste vähendamisest ja maksude tõstmisest. Veel rõhutas IMFi delegatsiooni juht, et palgatõus peab käima käsikäes tootlikkuse kasvuga. Selline põhimõte ei vaja mingit tutvustamist erasektoris, kuid vaadates viimasel ajal kasvanud avaliku sektori palkasid, on kärpevõimalusi palju. Soovitusena võiks mainida kindlasti riigisektori palkade külmutamist.
IMF on paha ja valitsus hea ning praegu toimuv täiendav maksustamine vähene võrreldes kõige sellega, mis oleks võinud veel juhtuda.
Rahandusminister Mart Võrklaev (RE) korjas IMFi esindaja jutust ja raportist välja pigem need kõnepunktid, mis toetavad senist valitsuse poliitikat ja «riigi rahanduse korrastamise» retoorikat, lisades sinna enda rõhuasetused. Valitsus on jõudnud kaugele kokkuhoiumeetmete kaardistamisega, ütles Võrklaev, kokkuhoiukohti täpsustamata. Seevastu rääkis rahandusminister mootorsõidukimaksust, lisades, et «selle vajalikkust IMF ka rõhutas».