JUHTKIRI Rehepaplusega me seda sõda ei võida (11)

Postimees
Copy
Päeva karikatuur.
Päeva karikatuur. Illustratsioon: Urmas Nemvalts
  • Jaanilinna piiriületuspunktis algas remont.
  • Mida vähem liiklust Eesti ja Venemaa vahel, seda parem.
  • Eesti oleks võinud koos Soomega oma piiri sulgeda.

Alates neljapäevast ei saa enam autoga Narva kaudu Venemaale ega vastupidi. Nimelt teatas Venemaa eelmise aasta novembris, et 1. veebruaril algab kaks aastat kestev Jaanilinna piiriületuspunkti remont.

Pole isegi mõtet küsida, miks oli just nüüd vaja alustada Euroopa Liidu piiriületuskoha kapitaalremonti, kui Venemaa kulutab Ukrainas sõdimisele üüratuid summasid ja on enda sõnul sõjas allakäinud läänega. Piisab, kui meenutada Winston Churchilli 84 aastat tagasi öeldud sõnu: «Venemaa on saladusse peidetud ja müsteeriumisse mähitud mõistatus.»

Need sõnad kehtivad endiselt ja ka põhjus, miks nad kehtivad, on endine. Venemaal teeb jätkuvalt otsuseid ainult üks inimene ja tõepoolest pole võimalik ära arvata, mis toimub järjekordse Venemaa isevalitseja peas.

Seepärast pole eriti põhjust imestada, et pärast Venemaa teatatud piiri sulgemise kellaaja saabumist lasti sealtpoolt üle piiri veel mitu veoautot. See võis olla tüüpiline Vene bardakk, aga asi võis olla ka selles, et Vene piirivalvuritele ei olnud saadetud mingisugust lõplikku kinnitust. Kui see nii oli, siis on see klassikaline näide stalinlikust-putinlikust mikrojuhtimisest ja segadusest, mida see põhjustab.

Seega ei peaks me olema üllatunud, kui teisel pool piiri ei hakkagi pihta ehitustööd või kui mõne aja pärast teatatakse, et piir tehakse uuesti lahti, sest remont jääb ära. See, mida Putini Venemaal öeldakse, ei maksa mitte midagi.

Kuid see, mida öeldakse vabas maailmas, võiks ikkagi midagi maksta. Me ei saa seda sõda võita ainult ilusa jutuga. Kui me ainult räägime Venemaa isoleerimisest, siis jäämegi sellest rääkima.

Me ei saa seda sõda võita ainult ilusa jutuga. Kui me ainult räägime Venemaa isoleerimisest, siis jäämegi sellest rääkima.

Miks peab Lux Express vedama reisijaid Tallinna ja Peterburi vahel? Miks peavad Eesti transpordifirmad vedama Venemaale kaupa? Miks peab Eesti omanikele kuuluv Wolf Group (endise nimega Krimelte) ajama äri Venemaal?

Tuleb nõustuda siseminister Lauri Läänemetsaga (SDE), kes ütles intervjuus Soome STT-le, et piiri sulgemine ei ole Eesti seisukohalt mingi probleem: «Mida vähem liiklust Eesti ja Venemaa vahel, seda parem.»

Lux Express ongi juba teatanud, et senise kuue reisi asemel päevas jääb alles ainult kolm, ja Narva veoettevõtted suunavad oma autosid ümber Euroopa vedudele.

Kummaline on ainult see, miks pidi Eesti valitsus ootama, et Venemaa Narvas piiri sulgeks. Seda oleks võinud teha ise, näiteks eelmise aasta novembris koos Soomega.

Toona käiski Indrek Tarand Postimees TVs sellise mõtte välja ja lisas talle omase lõõbiga: «See oleks haruldane võimalus peaminister Kaja Kallasele. Ta saaks lahendada selle probleemi, et tema mees ei peaks enam seal seda tehast demonteerimas käima. Piir oleks kinni ja küsimus lõpuks päevakorrast maas.»

Nali naljaks, aga Tarandil on õigus. Senikaua kui ühiskonnas valitseb rehepaplik mentaliteet, et raha ei haise, siin muu ei aita. Sest kui Eestis veel keegi arvab, et Venemaa raha ei haise, siis haiseb ikka küll. Väga vängelt haiseb.

Kommentaarid (11)
Copy
Tagasi üles