Skip to footer
Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

JAANUS KRIISK Elektriauto ei ole kõigile Eesti inimestele mõistlik ost (36)

05.01.23, Tallinn. Lumised teeolud Tallinna tänavatel. Tesla elektriauto Viimsi poole sõitmas. Alari Kivisaar. Foto on illustreeriv.

Ei päästaks ma elektriautot omades maailma ega võtaks koormust teepinnalt vähemaks, kuna elektriautod on ka raskemad kui tavalised bensiini- või diisliküttel sõidukid, kirjutab ettevõtja Jaanus Kriisk (Isamaa).

Viimasel suvel oli võimalus proovida Tesla elektriautot. Esmaemotsioon oli muljet avaldav, teema hakkas huvi pakkuma laiemalt. Pean autot igapäevaseks heaks sõbraks, kes viib mugavalt ühest kohast teise ning sellega minu huvi neljarattalise abimehe suhtes piirdubki.

Jätame ka korraks kõrvale igasugused muud mõjutused. Näiteks, et aeg-ajalt ilmuvad meil ja mujal pildid, et elektriauto põleb kiiresti suure leegiga või et suur autorendifirma müüb ära 20 000 elektriautot mingil põhjusel või et If kindlustus Soomes keeldub andmast osadele elektrisõidukitele kaskokindlustust, kuna akude parandus maksab kuni 80 000 eurot jne.

Jätame ka kõrvale kliima- ja rohelisuse teema, teades, et kui see suund samamoodi edasi areneb, on aastaks 2035 vaja kogu maakeral juurde avada 300 uut kaevandust ja sealt juba võib vaid tuletada, kui palju see loodust hävitab ja kallihinnalist vett ära määrib. Jätame selle kõik korraks kõrvale, võtame aluseks tavalise inimese, kes peab autot heaks sõbraks ja abimeheks, nagu mina.

Elektriautod Eestis

Siin tuli appi kutse sotsiaalmeediagruppi Elektriautod Eestis, kus selle auto omanikud ja tõsised entusiastid räägivad ausalt oma kogemustest ja annavad head nõu neile, kellel on huvi teema vastu. Suur tänu ausa ja vahetu kogemuse jagamise eest kõigile. Olen olnud tubli lugeja ja kaasamõtleja ning nüüd tooksingi sealt alustuseks kaks lühinäidet.

Esimesel juhul võttis härrasmees ette reisi Tallinnast Tartusse ja tagasi miinus 20-kraadise pakasega. Tartusse jõudes oli akut alles 40 protsenti ning autoomanikul oli soov mitte kohe laadima minna, vaid arvutuste järgi jõudis ta kenasti tagasiteel Viljandi mnt ristini Tikupoisi tanklasse, kus sel ajal, kui auto oleks laadinud, söögikohas ka keha kinnitada. Nii ka läks, mõnikümmend minutit 150 kWH laadijas tankimist ning auto teatas, et võib kodu poole sõitma hakata ja veel 10 protsenti jääb ülegi.

Näide number kaks on teist laadi. Sõle tänaval 50 kw laadijas kolm tundi laadimises olnud auto oli akut täitnud ainult 3,78 kWh ulatuses ehk 1,59 euro eest. Lisajuttu juurde, et ju siis ei olnud midagi sobinud ning mõned tehnilised sõnad kirjelduseks, miks nii vähe.

Teisena tulevad kohe ette võimalikud probleemid Eesti elektrivarustatusega üldse, kui peaks elama kuskil kõrvalises kohas väljaspool linnu ja asulaid.

Mis see kuu aega seal sotsiaalmeedigrupis Elektriautod Eestis õpetas ning mis nõu mulle andis? Praegu on minu jaoks veel vara seda autot omada, liiga palju on igapäevast muret ja mõtlemist ning arvutamist. Ja võimalikke ebameeldivaid üllatusi. Praegu täidan maksimaalselt kaks korda kuus kütusepaagi ja sõidan 800–1000 km järjest.

Teisena tulevad kohe ette võimalikud probleemid Eesti elektrivarustatusega üldse, kui peaks elama kuskil kõrvalises kohas väljaspool linnu ja asulaid. Kui talvel on natuke rohkem lund ja tuulgi on paar korda sügavamalt puhunud, on tulemuseks päevi ja nädalaid kestvad elektrikatkestused. Meenub kohe eelmise aasta Šveitsi juhtum, kui riik keelas kümmekonna tuhande elektriauto kasutuse, sest elektrit ei jagunud kõrgkasutuse ajal. Nii et mida siis teha, kui elektrit ei ole?

Samas, lugedes ja uurides, mis mujal toimub, siis näiteks ka põhjamaises Norras on elektriauto nn kolmas auto perekonnas, mida kasutatakse tõenäoliselt lühisõitudeks ja igaks juhuks hoitakse ikka sisepõlemismoorotiga abimehed ka õuepeal. Autode hulk seega ei ole vähenenud, vaid hoopis suurenenud. Või üle ookeani, suurlinnas New Yorgis on ainult ühe protsendi ümber autodest elektriajamiga, sest nende ajakirjanduse väitel ei tule taristu järele ning kuskil pole laadida.

Olles tänulik nn eeskäijatele ja entusiastidele, arvan siiski, et minu jaoks oleks see ost natuke vara ja ebapraktiline, ülearu muresid lisav. Ei päästaks sellega ei maailma ega võtaks koormust teepinnalt vähemaks, kuna elektriautod on ka raskemad kui tavalised bensiini- või diisliküttel sõidukid.

Aga maailm areneb ning liigub omasoodu, kindlasti tulevad kunagi lahendused, mis on turvalised, autod kaalult kergemad. Laadimised ei kesta üle 5–10 minuti ning läbisõit nii suvel kui talvel on uue põlvkonna tehnoloogiale kohane ning tagatud on ühe laadimisega vähemalt neljakohaline distants kilomeetrites.

Kommentaarid (36)
Tagasi üles