/nginx/o/2023/11/21/15733822t1h467c.jpg)
- Eesti digiriik on meie suur edulugu.
- Hispaania suurpangas tuleb asjaajamiseks kontorisse kohale minna.
- Eesti veebipankadega võrreldes on sealsed veebipangad nigelad.
Ehkki Eestis on probleeme majanduse ja energeetikaga ning maksudki tõusevad, on meil siiski üks vaieldamatult edumeelne valdkond. Tegemist on meie digiriigiga, mille keskmes on isikutuvastus mobiil-ID või ID-kaardiga. Aga märkame seda alles siis, kui ei saa tõhusal ja harjumuspärasel moel asju ajada.
Jaanuaris 2020 käisin Hispaanias oma sealse panga kontoris ning sulgesin enda Eesti ettevõtte Hispaania konto, kuna seda polnud enam vaja. Kuid mingil arusaamatul põhjusel sulges pank sealhulgas kogu minu internetipanga juurdepääsu, mida märkasin alles siis, kui Covid juba märatses ning rahvusvaheline liiklus oli blokeeritud. Ainsa toimiva lahendusena suutis pank mulle välja pakkuda variandi, et tuleksin internetipanga taasavamiseks kohale. Aga kuidas küll? Mul jäi üle üksnes saata raha «pimesi» kontole ja loota, et sellest otsekorraldusteks jätkuks. Jõudsin pangakontorisse alles juunikuu lõpus.
Teine näide. Kandsin selle aasta juulis tavapärasel moel laenumakse Hispaania kontole ning mõne aja pärast tuli see mulle Eesti panka üllatuslikult tagasi. Vahepeal oli minu konto suletud, kuna olin jätnud esitamata rahapesuvastase võitluse jaoks vajalikke dokumente. Aga esitamata jäid need seetõttu, et mu eelmises elukohas visati ilmselt kõik minu nimele tulnud panga kirjad minema, kuid millegipärast polnud ma saanud mingit elektroonilist teavitust, et selliseid dokumente oleks vaja.
Tegin ülekande 1000 eurot ning see oli kadunud ei rohkem ega vähem kui 18 päeva.
Kolmas näide. Kui konto oli taastatud, ei näinud ma ikkagi veebist konto väljavõtet. Minu arupärimise peale vastas pank, et see on võimalik alles siis, kui ma võlgu jäänud laenumakse ära maksan. Tegin ülekande 1000 eurot ning see oli kadunud ei rohkem ega vähem kui 18 päeva. Eestist, LHV pangast läks raha korrektselt Hispaania poole teele, kuid laekumist ma veebist ei näinud. Minu kirjadele ja järelepärimistele keegi ei vastanud ning veebipangas puudus igasugune arusaadav ja mõistlik viis leida asjaomast instantsi, kelle poole pöörduda.
Kui raha viimaks välja ilmus, ei suutnud Hispaanias keegi mulle adekvaatselt seletada, kus see vahepeal olnud oli või mis oli juhtunud. Kui ma rääkisin seda lugu LHV pangas, tundus mulle, et keegi mind tegelikult ei usu, kuna selline juhtum on olemuslikult võimatu. Aga nii see täpselt oli.
Konkreetses Hispaania suurpangas on pigem reegel kui erand, et e-kirjadele ei vastata. Ainus praktikas tõestatud tulemuslikkusega tegutsemisviis on minna kontorisse kohale ja nõuda kaebuste raamatut.