Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

HENRI ZEIGO Must reede võiks jääda Ameerikasse (6)

Copy
Must reede kaubanduskeskuses.
Must reede kaubanduskeskuses. Foto: Kristjan Teedema

Iga kord, kui näen musta reede (Black Friday) reklaame, tekib tahtmine kaubanduskeskustest eemale hoida, eriti veel sel päeval, mil tegelik ostuhullus alguse saab ja rahvas tungleb müügilettide poole, nagu homset ei tuleks. Aga järgmine päev tuleb. Iseasi, kas see kõigile ühtmoodi kainestavalt algab.

See ei tähenda, et ma oleksin kuidagi ostlemise või allahindluste vastu. Kui inimesel on midagi vaja ning ta saab selle mõistliku hinna eest, siis see on õnnestunud ost. Regulaarsed allahindlusperioodid kaupadele on turumajanduses tavapärane ja oodatud nähtus, kuid selle jaoks ei ole vaja pidada eraldi tähtpäeva.

Justnimelt tähtpäeva, sest sellisena seda tarbijatele esitletakse. Kui vaadata, kuidas kaubandusketid suhtlevad oma klientidega reklaamide teel või kuidas inimesed ise väljendavad ennast saabuvast ostupäevast kõneledes, siis seal kasutatakse aeg-ajalt selliseid mõisteid ja pöördumisi nagu «tähista», «valmistu aegsasti», «leia oma perele või kallimale» jne. Sedasi asetatakse must reede kaudselt ühele pulgale teiste pereringis peetavate kalendritähtpäevadega, kus on samuti olulised teatavad ettevalmistused ja traditsioonid ning inimesed, kellele tuleks sel päeval tähelepanu pöörata.

Tagasi üles