Põhjus sellisele vajadusele on ilmne: nii maailmas kui ka Eestis ei teki juurde töökohti, mis pakuksid tööd põhikooliharidusega või põhikool + kutsekool haridusega noortele tööellu astujatele. Vastupidi – vadav osa uutest töökohtadest eeldab, et inimesel on kas keskharidus + kõrgharidus või rakenduskõrgharidus (eesmärk üle EL vastavalt vähemalt 40% inimestest) või keskharidus + kutseharidus.
Sellist haridusteed, mis kulgeb põhikool + kutsekool liinis, vajab ühiskond üha vähem ja sellegi puhul eeldatakse ametialast hilisemat täiendavat väljaõpet tööandja juures.
8. VÄHEM KOOLIMAJU
Liisa Pakosta: Talupojamõistusest lähtuvalt peavad koolimajad küll olema optimaalse suurusega, et asjata poleks vaja kütta tühje ruume – see on samamoodi nagu ega inimesed koli ju küttekulude kokkuhoidmiseks tänavale, vaid kas soojustavad maja ära või kolivad optimaalsemale väiksemale pinnale.
Raivo Juuraku mõttekäigu sobimatust mistahes erakonnale, sealhulgas loomulikult ka IRL’le, näitab juba seegi, et küttekulude eest tasub meil kohalik omavalitsus, õpetajate palk tuleb aga riigilt, seega ei saa küttekulude kokkuhoid olla muuks allikaks kui kohaliku omavalitsuse poolsele õpetajate palgatoetusele.
Aga kordan veelkord üle: pooltühjas koolimajas ei ole ka lastel tore õppida, koolimaju peab olema piisavalt (see vajadus tuleb juba põhiseadusest!) ning arukas inimene peab koolimaja üleval ilma tühjade tiibadeta, tühjade korrusteta. Kordan ka üle, et IRL tõesti ei kavanda põhiseaduses muudatusi haridust puudutavates küsimustes.
9. ALTERNATIIVTEENISTUS
Jah, loomulikult oleks tore, kui rohkem noori mehi koolis näiteks abiõpetaja ametit peaks, ja alternatiivteenistusena võib see kõne alla tulla. Millisel imelisel moel see aga koolis töötaval pedagoogil palka tõstaks, jääb minu talupojamõistusele küll selgusetuks. Pigem kaasneks abiõpetaja juhendamisega lisakoormust, kogu loos oleks võitjaks kõige tähtsam seltskond – lapsed. Nii et hea idee, seda võiks täitsa kaaluda, kui õpetajad täiendava juhendamiskoormusega nõus on.