:format(webp)/nginx/o/2022/12/30/15052566t1h9661.jpg)
Külastasin eile Auvere õlitehase ehitusobjekti ja kohtusin ettevõtte esindajatega, kirjutab Urmas Reinsalu (Isamaa) oma kirjas Kaja Kallasele.
Lugupeetud peaminister,
kirjutan Teile seoses valitsuse lubamatu otsustamatusega Enefit Poweri uue õlitehase juhtumis.
Jätsin muud asjad kõrvale, külastasin kolmapäeval õlitehase ehitusobjekti Auveres ja tutvusin ettevõtte jaoks kujunenud kriitilise situatsiooniga.
Teie valitsuse tegevusetusel kujunenud olukord on ülitõsine, ohustab reaalselt sadu uusi töökohti Ida-Virumaal ja samal ajal ähvardab sadade olemasolevate töötajate koondamisega.
Ettevõtte nimel on esitatud kliimaministeeriumile ja keskkonnaametile taotlus keskkonnamõju hindamise kohta, mille seadusest tulenev tähtaeg on 30 päeva.
Otsus seisab juba kuid kliimaministeeriumi kooskõlastuse puudumise taga ilmselgelt poliitilistel motiividel. See on lubamatu, vastuolus õigusriigi põhiprintsiipide ja Eesti investeerimiskeskkonna usaldusväärsusega. Nimetatud projektil on mitmeplaaniline olemuslik tähtsus Eesti majandushuvisid, eriti Ida-Viru regiooni arengut silmas pidades.
Kogu projekti investeering riigi äriühingule on suurusjärgus 350 miljonit eurot, millest välja makstud on ca 230 miljonit eurot, kuid kohustus on välja maksta ülejäänud lepingutest tulenevad summad.
Arvesse võttes praegusi põlevkiviõli maailmaturuhindu, oleks tehas suuteline täisvõimsusel töötades eksportima üle 100 miljoni euro väärtuses toodangut, pidades silmas hinnangulist võimsust 268 000 tonni aastas. See tähendab riigile kogu väärindamisahelast laekuvat maksutulu mitukümmend miljonit eurot aastas.
Tehas oleks tööandjaks 450 inimesele (150 töökohta tehases, millele lisanduvad töökohad logistikas ja kaevanduses), mis, arvestades Ida-Virumaa üle 12-protsendilise töötuse taset, on suure hõivepoliitilise mõjuga.
Lisaks on ettevõttel energiajulgeoleku väärtus, suutes juhitavat elektritootmist tagada võimsusega üle 30 megavati.
Vajalike seadusest tulenevate otsuste edasilükkamine ja selgusetus valitsuse juhtimiskavatsuses mõjub ülitõsise tagasilöögina Eesti investeerimiskeskkonna kindlusele ja stabiilsusele.
Ettevõte on heauskselt investeeringut rakendamas kõikide Eestis kehtivate õiguslike nõuete kohaselt.
Signaal, et sisuliselt telefoniõigusega on võimalik kas määramatuks ajaks edasi lükata või lausa peatada suuremahulisi tööstusinvesteeringuid Eestis, on täiesti aktsepteerimatu.
Koos saamata jäänud tuluga tähendab iga edasilükatud kuu tehase projekti rakendamisel täiendavat nelja miljoni euro suurust kahjumit. Veelgi enam, kui teie valitsuse otsustusvõime puudumise tõttu tuleb see investeering ettevõttel maha kanda, tähendab see kolme põhimõttelist probleemi:
1. Nii suuremahulise investeeringu mahakandmine halvendab oluliselt Eesti Energia suutlikkust teenindada alates 2025. aastast riigi dividendiootusi.
2. Kui tehase projekti regulatiivsete riskide tõttu kukub ära vajadus põlevkivi väärindamiseks, peaks Eesti Energia kontsern neljandas kvartalis läbi viima ulatuslikud, sadadesse töötajatesse ulatuvad koondamised.
3. Tehase projekti nurjamine tähendab ka kriipsu pealetõmbamist täiendavatesse väärtusahelas järgnevalt loodavatesse potentsiaalsetesse keemiatööstuse investeeringutesse (viitan muu hulgas põlevkiviõlist plastmassgraanulite tootmisele).
Kutsun teid üles viivitamatult kujundama valitsuse selget poliitilist käsitlust nimetatud projekti rakendamise kohta, et tagada majandusele vajaliku investeeringu jõustamine ja stabiiline investeerimiskeskkond Eestis.
On täiesti arusaamatu teie valitsuse rahandusministri käitumine, kes peaks seisma hea riigi tulude laekumise ja riigi äriühingute heaperemeheliku valitsemise eest.
Mees, kellel on Eesti Energia ettevõtte üldkoosoleku pädevus, millest johtuvalt ta ei tohiks ettevõtet kahjustada, kasutab püsivalt mingis kõrvalseisva vaatleja positsioonis retoorikat et «tema isiklikult ettevõtte rajamise otsust õigeks ei pea».
Olete kindlasti teadlik, et Eesti Energia on esitanud kõnealuse projekti puhul ka oma käsitluse ökoloogiliste riskide maandamise kohta (sh näidanud, et liigutakse CO2 heitmete vähendamise suunas) ning selle puudulikkusele viitamine ei saa olla valitsusele või mingile ametnikule ettekäändeks projekti nurjamisel.
Poliitikute või ametnike telefoniõigus viidetega mitteeksisteerivatele regulatsioonidele ei tohi olla investeeringute õigusliku juhtimise allikaks.
Võtame kokku.
Jutt käib sadadesse miljonitesse eurodesse ulatuvast riigi äriühingu investeeringust, ulatuslikest riigi eelarvetuludest, energiajulgeolekust ja sadadest uutest töökohtadest või selle asemel hoopis sadadest koondamistest Ida-Virumaal.
Proua peaminister, palun tegutsege kohe, et Eesti riigile vajalik investeering saaks täieliku valitsuse toetuse, läbiks viivitamata vajalikud protseduurid ja tehas alustaks tööd.
Nõudlikult otsustusjulgust soovides.