Kevadel, kui uus seaduseelnõu riigikogule üle anti, reklaamiti seda kõige mõistlikuma võimaliku lahendusena, mis meeldiks Euroopale ega tooks kaasa tõsisemat ohtu sõnavabadusele. Lubati ka, et sellega tehakse tuska Venemaa Ukraina-vastase agressioonisõja toetajatele.
Siiski on ilmne, et eelnõu otsib probleemi sealt, kus see tegelikult puudub, ning vastab halva õigusloome põhitunnustele. Seadus, mis kasutab hägusaid mõisteid ning kirjeldab kuriteona mingit oletuslikku tagajärge, tekitab peamiselt segadust, mitte ei lahenda tegelikke probleeme.
Aga kuidagi teisiti kui just oletuslikuna ei saa tõlgendada sõnastust, mille järgi on karistatav selline jutt, «mis annab aluse karta õhutusele järgnevat vägivallategu või mis võib oluliselt ohustada ühiskonna turvalisust». Kes seda siis õieti hindab? Ja kes kärbib mõne elava fantaasiaga pealekaebaja indu?
Meil on paremal juhul tekkimas õigusnorm, mida tegelikus elus ei rakendata. Halvemal juhul võib aga minna nii, et inimesi hakataksegi süüdi mõistma mingi rumala väljaütlemise oletuslike tagajärgede eest, vastavalt sellele, kui püüdlikult tulevikus seda tõlgendama ja rakendama asutakse. Ja see kindlasti ei ole hea.
Viha- ja vaenuavalduste eest karistamise asemel võiks mõelda hoopis sellele, kuidas edendada ühiskonnas lugupidavust ja vastastikust mõistmist.
Minemata kaasa hirmujuttudega, et kohe-kohe hakatakse meid mõtteroimade eest karistama, võiks siiski mõelda sellele, kuidas praegune viljatu arutelu riigikogus teistpidi pöörata. Mis oleks, kui viha- ja vaenuavalduste eest karistamise asemel mõelda hoopis sellele, kuidas edendada ühiskonnas lugupidavust ja vastastikust mõistmist? Eriti peaksid seda eeskuju andvalt tegema erakonnad ja poliitikud. Paraku talitavad nad tihti vastupidi, olles mõnigi kord hea sõna lehkava kurjusega maha surunud.