Tarkusepäeval on aga tark hariduse valukohtadest ka avatult rääkida ja mõelda, kuidas me üheskoos neid lahendada saame. Meil on puudu õpetajaid ja eestikeelsele kooliharidusele üleminek on ikka alles kavandamisjärgus. Probleemid on kutse- ja kõrgharidusega. Raha on vähe – nagu vist alati.
Tallinnas avasid uksed uued riigigümnaasiumid Pelgulinnas, Mustamäel ja Tõnismäel. Nende kaasaegsete koolihoonete üle on meil kõigil põhjust uhke olla. Kuid mündi teine pool on see, et väikesi maakoole suletakse, nende käigushoidmiseks ei jätku raha.
Sulgemiskartuses Metsküla kool on lisaks konkreetsete inimeste konkreetsele murele Läänemaal (või, vabandust, Loode-Pärnumaal) omandanud üle-eestilise sümboli tähenduse. See pole pelgalt hariduselu konflikt, vaid ka Eesti halduskorralduse ja ühiskonna väärtuskonflikt. Me tahame südames väikest ja kogukondlikku, aga ehitame oma tegudega – poliitikas, riigis ja omavalitsustes – suurt ja kulutõhusat, maast madalast globaliseeruvat keskkonda.
Tegelikult saab ka teisiti, alati on saanud. Postimees heidab 1. septembri puhul pilgu Ruhnu kooliellu. Seal püsib kool tänu sellele, et meri on ees, seda lihtsalt ei saa mujale viia.
Ühiskond, kus kool ja lapsed on ainult väheste mure ja vastutus, ei ole lihtsalt võimalik. Kooli ja laste eest peame me kõik ühel või teisel moel vastutuse võtma.
Mõtlemapanev väärtuskonflikt on samuti seotud õpetajatega, täpsemini, nende puudusega. Kes meist ei austaks õpetajakutset? Ikka mõtleme oma õpetajatele tänutundes, nagu ka oma laste koolmeistritele. Aga õpetajate puudus koolides ainult süveneb.