Volikogudes on nappinud eesti meelt ja keelt, okupatsioonirežiimi lõpetamine koolihariduses on viibinud ning mitmesuguste monumentide ja tänavanimedega on siiani pahandusi.
Tavaliselt öeldakse, et riiki on Ida-Virumaal vähe ja ta peab end seal kinnistama. Sestap tekib kergesti mõte määrata eriesindaja, kes kõigi kitsaskohtadega tegeleb ja valitsuse eest probleemid ära lahendab.
Eriesindaja nimetamine ei asenda siiski sisulist poliitikat. Kui regionaalminister Madis Kallas (SDE) ütleb, et mõneti hakkavad eriesindaja ülesanded sarnanema kunagise maavanema omadega, siis tuleb selles näha ohu märke.
Teatavasti osutusid taasiseseisvumise järel ellu kutsutud maavanemate ametikohad viimase Eesti omavalitsuste haldusreformi järel üleliigseks. Kas nüüd hakatakse neid taastama? Kuna Hiiu-, Lääne- ja Saaremaalt valitud minister leiab, et eriesindajat vajavad ka saared, siis paistab, et järgminegi samm võib kergesti tulla. Ja siis juba sellest järgmine, sest kas siis näiteks Võrumaa polegi eriline, et esindajat ei anta?
Tegelikult devalveerisid just poliitikud algselt sõltumatuna kavandanud maavanema institutsiooni. Peagi kujunesid hästi sissetöötanud maavanemad erakondadele magusateks häältemagnetiteks ning vastupidi – maavanemate kohad muutusid osaks poliitiliste ametikohtade jaotusest. Sama oht ähvardab eriesindajaid. Valitsuspoliitikuil ei tohiks olla nii kõva pea, et sellest aru ei saada.
Uue büroo või struktuuri loomise asemel tuleb tugevdada neid ankruid, mis meil juba Ida-Virumaal olemas on.
Samuti võib eriesindaja ümber moodustuda uus bürokraatlik struktuur, mis probleemide lahendamisele lisaväärtust ei anna. Uue büroo või struktuuri loomise asemel on meil vaja tugevdada neid ankruid, mis meil juba Ida-Virumaal olemas on: nagu Tartu Ülikooli Narva kolledž ja sealne Sisekaitseakadeemia õppekeskus, samuti mitmed muuseumid jne.